Serbată
în fiecare an la data de 25 martie, Buna Vestire conţine în sine în mod
virtual toate praznicele creştine. Odată cu acest eveniment se
inaugurează "plinirea vremii" (Gal. 4, 4)şi se descoperă "taina cea din
veci ascunsă" (Efes. 3, 9), după expresiile pauline. Buna Vestire este
socotită o sărbătoare a Maicii Domnului, dar ea este şi praznicul
Întrupării Domnului din Preasfânta Născătoarea de Dumnezeu prin
"umbrirea" Duhului Sfânt şi, în acest sens, începutul iconomiei
mântuirii realizate de Fiul lui Dumnezeu Întrupat.
Una din cele mai vechi sărbători dedicate Maicii Domnului, Buna
Vestire este singurul praznic din ciclul mariologic care are un temei
biblic. Potrivit Evanghelistului Luca, Arhanghelul Gavriil a fost trimis
la Fecioara Maria, care era logodită cu dreptul Iosif din seminţia lui
Iuda, în Nazaretul Galileii, pentru a-i vesti Întruparea Fiului lui
Dumnezeu. Felul în care arhanghelul îi vesteşte acest lucru este inedit.
Mai întâi o întâmpină pe Fecioara Maria prin cuvintele: "Bucură-te ceea
ce eşti plină de har! Domnul este cu tine, binecuvântată eşti tu între
femei!" (Lc. 1, 28). Bucuria pe care i-o vesteşte trimite la bucuria
prezenţei lui Dumnezeu, ce caracterizează mesajul evanghelic şi care
este opusă tristeţii păcatului. Motivul alegerii divine nu ne este
relatat şi, deşi Evangheliile nu ne spun nimic cu privire la trecutul
Preasfintei Fecioare, din tradiţia orală, consemnată din vechime la
Iuliu Africanul (sec. II), în evangheliile apocrife, în unele scrieri
patristice şi în imnografia Bisericii, aflăm câteva amănunte care
completează imaginea despre Maica Domnului şi care justifică oarecum
cuvintele îngerului. Astfel, aflăm că ea s-a născut în urma rugăciunilor
părinţilor ei Ioachim şi Ana, că a fost închinată Templului, unde a şi
petrecut de la 3 la 15 ani, că în Templu a trăit în rugăciune, curăţie
şi studiu etc. Deşi fericită de arhanghel, Maica Domnului se miră în
sine de felul în care este abordată: "Ce fel de închinăciune poate să
fie aceasta?" (Lc. 1, 29). Mesajul pe care îngerul îl transmite în
continuare îi vesteşte că felul adresării iniţiale îşi are temeiul în
faptul că ea a aflat bunăvoinţă (har) înaintea lui Dumnezeu şi că a fost
aleasă să zămislească pe Fiul lui Dumnezeu (Fiul Celui Preaînalt), pe
Mesia cel aşteptat (Domnul Dumnezeu Îi va da tronul lui David, părintele
Său). Dovedind maturitate spirituală şi multă smerenie, Maica Domnului
cere explicaţii: "cum va fi aceasta de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?"
(Lc. 1, 34). Atunci i se descoperă faptul că zămislirea va fi prin
pogorârea Duhului Sfânt, iar ca semn îi vesteşte zămislirea Elisabetei,
care era stearpă. În urma acestui dialog, Maica Domnului se supune
alegerii divine rostind: "Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul
tău!" (Lc. 1, 38).
Fiat-ul Fecioarei şi recrearea lumii
Mântuirea este un dar de la Dumnezeu, dar acesta nu forţează
libertatea omului, de aceea este necesară şi participarea acestuia. Este
vorba de acea sinergie sau împreună-lucrare a omului cu Dumnezeu pentru
a dobândi mântuirea. Dacă acest lucru este valabil pentru fiecare
persoană, care este un microcosmos, el poate fi urmărit şi la scara mai
mare a iconomiei mântuirii lumii realizate de Fiul lui Dumnezeu
Întrupat. Chiar momentul Întrupării nu se petrece fără acordul Fecioarei
Maria. Acel fiat (Fie mie după cuvântul tău! - Lc. 1, 38), pe care îl
rosteşte Preacurata arhanghelului, acum la Buna Vestire, aminteşte de
fiat-ul din cartea Facerii de la crearea lumii (Şi a zis Dumnezeu să
fie... - Fac. 1, 3). Astfel, dacă Dumnezeu creează omul fără
participarea acestuia din urmă, nu îl mântuieşte decât cu participarea
lui. Practic, fără acest fie al Fecioarei Maria, Întruparea nu era
posibilă. Recrearea lumii (palinghenesia, cf. Mt. 19, 28) începe prin
Întrupare, iar acordul pe care Fecioara Maria îl exprimă reprezintă
participarea umanităţii la această lucrare.
Începutul mântuirii şi arătarea Tainei celei din veac
Deoarece acum Fiul lui Dumnezeu se pogoară în pântecele Fecioarei
Maria prin Duhul Sfânt pentru a Se înomeni, Buna Vestire este rădăcina
sau temeiul tuturor praznicelor, întrucât toate celelalte momente
importante ale iconomiei mântuirii serbate în cadrul anului bisericesc
derivă din ea. În acest sens, putem afirma că toate celelalte praznice
sunt cuprinse virtual în praznicul Bunei Vestiri, sau că praznicul de
astăzi este "început" al tuturor celorlalte. Acum "taina cea din veci
ascunsă" (Efes. 3, 9, Col. 1, 26; Rom. 16, 25), cum o numeşte Sfântul
Apostol Pavel, adică felul în care Dumnezeu va răscumpăra pe omul căzut
în păcat, nu numai se descoperă, ci şi începe să se înfăptuiască prin
zămislirea dumnezeiescului Prunc. Acest adevăr este surprins
extraordinar de imnograf în troparul sărbătorii: Astăzi este începutul
mântuirii noastre şi arătarea tainei celei din veac. Fiul lui Dumnezeu
Fiu Fecioarei se face şi Gavriil harul bine-l vesteşte. Pentru aceasta
şi noi, împreună cu dânsul, Născătoarei de Dumnezeu să-i strigăm:
Bucură-te, cea plină de har, Domnul este cu tine!
O întreită bună vestire
Pornind de la etimologia cuvântului evangelion (veste bună), textul
din Luca I, 26-56, suportul biblic al sărbătorii, este socotit de
exegeţi o "evanghelie în Evanghelie", descoperind o întreită bună
vestire: către, de la şi despre Maica Domnului. În primul rând, este o
bună vestire către Maica Domnului, ca una ce a fost aleasă de Dumnezeu
pentru ca Persoana dumnezeiască a Fiului să ia trup omenesc din ea.
Beneficiara acestei veşti extraordinare a pogorârii lui Dumnezeu este,
în primul rând, Maica Domnului. Ea este cea aleasă să participe la taina
iconomiei mântuirii într-un chip unic, zămislind trupeşte fără tată de
la Duhul Sfânt, pe Fiul cel născut din veac fără mamă. Vestea cea bună
către ea, este tocmai această intimitate extraordinară cu Persoana
Fiului Care îşi ia trup din ea situaţie care o face unică şi justifică
titlul de "Născătoare de Dumnezeu". Zămislind pe Fiul, doar în Maica
Domnului "ca niciodată, inima omului cu inima Domnului au bătut şi bat
laolaltă" (Acatistul Rugului Aprins). Pe de altă parte, este o bună
vestire şi de la Maica Domnului. Evanghelistul Luca este singurul care
redă evenimentul Bunei Vestiri, convorbirea Sfintei Fecioare cu
Elisabeta, rudenia sa, precum şi imnul Maicii Domnului. De unde ştia
Sfântul Evanghelist Luca aceste date? Ce izvoare a folosit pentru
Evanghelia sa? Exegeţii sunt astăzi de acord că una din sursele
Sfântului Luca pe care le-a cercetat "cu de-amănuntul" (Lc. 1, 3) a fost
şi Sfânta Fecioară Maria. Numai din gura ei putea afla aceste lucruri
autorul Evangheliei a III-a. Nu în ultimul rând, avem astăzi şi o bună
vestire despre Maica Domnului. Textul Sfântului Luca, deşi nu spune
nimic despre copilăria Maicii Domnului, prezintă totuşi câteva date
suficiente pentru a schiţa portretul religios-moral al Născătoarei de
Dumnezeu. Astfel, ea este atât de curată, încât manifestă o
familiaritate cu puterile îngereşti, se tulbură, notează Evanghelistul,
de "cuvântul" solului ceresc, iar nu de apariţia sa. Prin răspunsul său,
Fecioara Maria dă dovadă de multă maturitate duhovnicească, precum şi
de smerenie. Imnul pe care îl rosteşte la întâlnirea cu Elisabeta (Lc.
1, 46-55) ne arată deplina sa formaţie biblico-teologică.
Sărbătoare dedicată Maicii Domnului cu ţinere din secolul al IV-lea
Buna Vestire sau Blagoveştenia, cum este numită în popor pe filieră
slavonă, este unul din cele mai vechi praznice dedicate Maicii Domnului,
fiind de timpuriu confirmat în vechi documente. Astfel, se cunoaşte
faptul că în sec. IV-V s-a zidit o biserică la Nazaret pe locul unde
fusese casa în care Maica Domnului a primit vestea arhanghelului despre
naşterea dumnezeiescului Prunc. Data sărbătorii a variat la început. În
vechime ea a fost prăznuită la 5 ianuarie sau, local, mai ales în Apusul
Europei, la 18 decembrie. În Răsărit, data serbării s-a generalizat la
25 martie, odată cu stabilirea datei de 25 decembrie pentru praznicul
Naşterii Domnului. În Apus, acest lucru se întâmplă abia în secolul al
XI-lea. Aşadar, Buna Vestire este aşezată exact cu 9 luni înainte de
Naşterea Domnului, întrucât acum S-a zămislit Pruncul dumnezeiesc în
pântecele Fecioarei. De aceea, în Apus praznicul se numeşte Sărbătoarea
Zămislirii Domnului (Festum Conceptionis Christi). Acest lucru confirmă
faptul că la început sărbătorile Maicii Domnului erau, în forma lor
primară, praznice ale Mântuitorului. Dintre omiliile celebre la acest
praznic, precum şi dintre comentariile la textul din Luca 1, 26-55,
amintim: omilia patriarhului Proclu al Constantinopolului (sec. V),
omilia episcopului Vasile al Seleuciei, tâlcuirile Sfântului Maxim
Mărturisitorul la acest praznic cuprinse în Viaţa Maicii Domnului
(lucrare păstrată doar în limba georgiană), omilia Sfântului Grigorie
Palama, comentariile Sfântului Teofilact al Bulgariei la textul lucanic,
tâlcuirea Sfântului Nicodim Aghioritul la cântarea Maicii Domnului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu