Cu
privire la originea sufletului omului, în lipsa unei
invataturi revelate explicite, au aparut trei teorii care isi disputa
veracitatea: preexistentianismul, traducianismul si creationismul.
Preexistentianismul
- teorie initiata de Origen sub influenta lui Platon, sustine ca
sufletele oamenilor au fost create toate deodata, la inceput, si
pacatuind ele in starea de preexistenta au fost asezate apoi in trupuri,
spre pedeapsa, urmand ca, prin suferintele indurate in trup, sa se
curete de pacate.
Preexistentianismul este respins atat de Sfanta Scriptura, cat si de experienta omeneasca. Sfanta Scriptura
ne arata ca sufletul omului a fost creat de Dumnezeu odata cu trupul
(Fac, 2, 7), iar pacatul a aparut dupa creatia omului cu trup. Si anume,
cu Adam, care calca porunca data lui in paradis, incepe pacatul in om
(Fac, 3 ; Rom., 5, 12), iar personal, inainte de a se naste, omul nu
face nici bine, nici rau (Rom., 9, 11). Se opune preexistentei
sufletului fata de trup insasi experienta, caci daca sufletul ar fi avut
o viata independenta inainte de a fi in trup, omul ar trebui sa-si
aduca aminte cat de putin de acea viata. Dupa preexistentianism, trupul
nu mai este parte integranta a fiintei omului, ci o inchisoare a
sufletului, din care omul ar trebui sa doreasca sa se elibereze cat mai
repede prin moarte.
Traducianismul reprezentat
de Tertulian, invata ca sufletul urmasilor provine din sufletele
parintilor, ca rasadurile plantelor, sau cum trupurile se nasc din cele
ale parintilor, fie prin desprindere, fie printr-o putere creatoare cu
care sufletele parintilor sunt inzestrate de Dumnezeu. Aparitia
sufletului se incadreaza in legile generale ale nasterii organismelor
din alte organisme, cum se vede si din faptul ca sufletul se dezvolta
paralel si in stransa legatura cu trupul, precum si din asemanarea
trupeasca si sufleteasca dintre inaintasi si urmasi.
Explicatia
traducianista este inacceptabila din mai multe motive: in primul rand,
pentru ca nu concorda cu adevarurile dogmatice generale privind creatia
si constitutia omului. Este contrazisa, natura sufletului, anume
spiritualitatea si simplitatea lui, in virtutea carora sufletul nu se
poate divide in parti si nu se poate desface din alt suflet. Daca s-ar
naste ca si trupul, sufletul s-ar putea descompune si ar fi solidar cu
destinul trupului. Scriptura spune ca prin moarte trupul se intoarce in
tarana din care este alcatuit, iar sufletul merge la Dumnezeu care l-a
dat (Ecl. 12, 7). Sufletul nu se poate forma din sufletul parintilor,
caci spiritele nu se inmultesc, ingerii fiind creati deodata, iar
parintii n-au putere creatoare, cum nu are nici o faptura si nici
ingerii. Daca parintii ar poseda totusi o astfel de putere, ar fi cu
totul de neinteles, caci aceasta lucreaza adesea fara sau impotriva
vointei celor care o poseda. Si transmiterea pacatului stramosesc
ramane si ea, pana la un punct, neinteleasa, desi, cum se parea la
inceput, aceasta ar fi singurul avantaj oferit de teoria traducianista.
Caci daca pacatul stramosesc trece de la parinti la copii
prin nastere, atunci trebuie sa treaca la copii nu numai pacatul cel
dintai al parintilor, ci si toate pacatele lor personale. Deci Adam a
transmis urmasilor sai toate pacatele sale impreuna cu pacatul cel
dintai, adica cu pacatul stramosesc.
Sfanta
Scriptura nici nu afirma si nici nu neaga originea sufletelor copiilor
din sufletul parintilor. Latura pozitiva a traducianismului consta in
sustinerea participarii omenesti, dupa randuiala lui Dumnezeu, la
nasterea fiecarei fiinte umane noi in intregime.
Creationismul
marturiseste ca fiecare individ isi primeste sufletul prin creatie
nemijlocita de la Dumnezeu, nu de la parinti. Prin aceasta se afirma
distinctia sufletului ca principiu deosebit de trup. "Trupul omenesc se
trage din samanta lui Adam, iar sufletul vine de la Dumnezeu
: Domnul, Care intinde cerurile ca un cort, Care pune temelia
pamantului si Care zideste sufletul omului in launtrul sau "(Zah., 12,
1) Creationismul are temei puternic in Sfanta Scriptura: sufletul se va
intoarce la "Dumnezeu care l-a dat" (Ecl., 12, 7) si care zideste inima
fiecaruia (Ps. 32, 15) si sufletul in om (Zah., 12, 1), caci Dumnezeu
este pururea activ (Ioan, 5, 17) ; El este "parintele sufletelor" (Evr.,
12, 9), caci nu omul da sufletul si viata (II Mac, 7, 22-23). in toate
aceste locuri scripturistice, originea sufletelor este atribuita
activitatii crea-. toare a lui Dumnezeu dar fara ca aceasta sa excluda
cu desavirsire participarea parintilor.
Si
creationismul intampina greutati. Mai intai prin creatia directa a
sufletelor pare a se contrazice textul din Fac, 2, 2 in care se spune ca
dupa ziua a sasea Dumnezeu S-a odihnit de toate lucrurile Sale, deci nu
mai creeaza. Dar locul acesta sta in legatura cu creatia prima, si
anume ca, dupa cele sase zile, Dumnezeu nu mai creeaza fapturi noi, dar
activitatea Lui creatoare privind continuarea speciilor aduse la
existenta, si a omului, nu inceteaza, caci Mantuitorul zice : "Tatal Meu
lucreaza si Eu lucrez" (Ioan, 5, 17). In al doilea rand, se pare ca
parintii nasc de la ei fiinte omenesti complete, ca si ei (Fac, 5, 3),
deci cu suflet si cu trup. Greutatea este insa inlaturata daca actul
nasterii naturale a trupului din parinti este considerat unit, dupa
hotararea dumnezeiasca, cu actul crearii sufletului, destinat a fi
principiu de viata al trupului. S-a obiectat apoi ca creationismul pune
activitatea creatoare a lui Dumnezeu in dependenta de patimi omenesti,
ba chiar ca atribuie acestora consimtamantul in cazurile de legaturi
conjugale nelegale, pacatoase.
Dar
si aceasta obiectiune poate fi respinsa caci, daca Dumnezeu a hotarit
ca omul sa fie unitatea trup-suflet, deci ca odata cu formarea trupului
sa se creeze si sufletul, inseamna ca El lucreaza liber, dupa hotararea
Sa, in legatura cu inmultirea oamenilor si nu dupa inclinatiile si
patimile oamenilor. Si aceasta cu atat mai mult cu cat actul nasterii in
sine nu cuprinde nimic rau. Cea mai mare greutate o intampina
creationismul atunci cand trebuie sa explice transmiterea pacatului
stramosesc caci, dupa el, sediul pacatului este in trup, din care trece
si in sufletul creat, ceea ce este contrar si Revelatiei dumnezeiesti supranaturale si ratiunii omenesti insesi.
Toate
aceste greutati intampinate arata ca teoria creationista, desi este mai
apropiata de adevar, nu este pe deplin satisfacatoare. Creatia
sufletelor urmasilor lui Adam depaseste orice experienta omeneasca; este
o taina cunoscuta numai de Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu