Vorbind
despre lumina de pe Tabor, Sfântul Grigorie Palama spunea: "Este lumina
necreată, neapusă şi neînvinsă şi transcende orice timp şi veac şi
aceasta este, socotesc, moştenirea celor mântuiţi". Creştinii vremurilor
noastre care ajung pe Muntele Tabor, de praznicul Schimbării la Faţă
după calendarul neîndreptat, sunt martorii unei minuni ce aminteşte de
momentul Schimbării la Faţă a Mântuitorului: pogorârea peste biserica
ortodoxă de pe munte a unui nor deosebit. Aceasta se adaugă celorlalte
două minuni care se petrec în Ţara Sfântă: Sfânta Lumină de la Mormântul
Domnului şi întoarcerea apelor Iordanului spre izvor, de Bobotează.
Asa cum se vede norul, care se pogoara peste credincios aflati la slujba, fotografiat de un pelerin. 2010.
În noaptea de 18 spre 19 august, pe Muntele Sfânt al Taborului, în
momentul în care începe Sfânta Liturghie, coboară asupra Mănăstirii
ortodoxe "Sfântul Prooroc Ilie" de aici un nor luminos care nu are
caracteristicile unui nor obişnuit. În momentul în care începe
Privegherea, din vârful muntelui se vede pe cerul întunecat dinspre
Nazaret, la o distanţă mare, o formaţiune noroasă portocalie ce vine
aproape perpendicular spre biserică, unde rămâne până la miezul nopţii,
sub forma unor limbi portocalii întunecate.
La momentul Heruvicului, norul luminos ajunge deasupra Taborului, capătă diferite forme, din el desprinzându-se fâşii, mingi rotunde, lunguieţe etc., ce ajung chiar deasupra turlei bisericii.
La momentul Heruvicului, norul luminos ajunge deasupra Taborului, capătă diferite forme, din el desprinzându-se fâşii, mingi rotunde, lunguieţe etc., ce ajung chiar deasupra turlei bisericii.
* Pe munte se află trei biserici, dintre care doar una este
Ortodoxă (grecească). Din mărturiile martorilor, norul luminos se
pogoară în fiecare an doar asupra Bisericii Ortodoxe, în timpul Sfintei
Liturghii ce se săvîrşeşte pe data de 19 august, după calendarul
bisericesc (aşa-numitul “stil vechi”). Mare este Dumnezeu!
Norul, ca o pară de foc, cu miros nepământean
Fenomenul este perceput şi descris diferit de credincioşii pelerini,
martori ai minunii. Ceea ce este relatat deopotrivă de toţi este faptul
că în clipele acelea se răspândeşte în aer un extraordinar miros de
tâmâie, care nu este însă tămâie de răşinoase, ci "o combinaţie de
conifere orientale, cu tămâie naturală, din răşina pomului".
În 1993, câteva maici şi doi pelerini ruşi descriau astfel minunea pe care o văzuseră: "Norul a coborât chiar deasupra mănăstirii şi, deodată, din cer, a început să ţâşnească foc plin de har, ca de Înviere, însă mult mai mult. Pe neaşteptate, întregul acoperiş al mănăstirii s-a umplut de foc, apoi focul s-a întins la copaci şi sub formă de limbi de lumină a ieşit din nor şi a cuprins mulţimea. Această minune a Focului Sfânt a continuat vreme de două ore. În zori, totul a dispărut, lăsându-ne într-o stare de inspiraţie şi teamă duhovnicească neobişnuite".
Maici românce de la această mănăstire au relatat şi ele unor ziarişti din ţară despre minunea norului, cam în acelaşi termeni: "Dintr-odată, cerul s-a deschis ca o carte, norul a început să vină maiestuos şi, pe măsură ce se apropia, cobora încet pe munte. Şi ajungea să atingă aproape pământul. Nu bătea vântul, nu era nici o adiere, iar luna strălucea plină. În două minute, nu se mai vedea o stea pe cer. Atât de dens era norul".
Un alt pelerin spunea şi el: "Cuvintele sunt extraordinar de mici ca să exprimi ce simţi când bucăţile acelea ca de vată vin şi le atingi cu mâinile, le simţi pe chip. Ai vrea să te urci pe acea bucată şi să pleci, să nu te mai intereseze nimic".
În 1993, câteva maici şi doi pelerini ruşi descriau astfel minunea pe care o văzuseră: "Norul a coborât chiar deasupra mănăstirii şi, deodată, din cer, a început să ţâşnească foc plin de har, ca de Înviere, însă mult mai mult. Pe neaşteptate, întregul acoperiş al mănăstirii s-a umplut de foc, apoi focul s-a întins la copaci şi sub formă de limbi de lumină a ieşit din nor şi a cuprins mulţimea. Această minune a Focului Sfânt a continuat vreme de două ore. În zori, totul a dispărut, lăsându-ne într-o stare de inspiraţie şi teamă duhovnicească neobişnuite".
Maici românce de la această mănăstire au relatat şi ele unor ziarişti din ţară despre minunea norului, cam în acelaşi termeni: "Dintr-odată, cerul s-a deschis ca o carte, norul a început să vină maiestuos şi, pe măsură ce se apropia, cobora încet pe munte. Şi ajungea să atingă aproape pământul. Nu bătea vântul, nu era nici o adiere, iar luna strălucea plină. În două minute, nu se mai vedea o stea pe cer. Atât de dens era norul".
Un alt pelerin spunea şi el: "Cuvintele sunt extraordinar de mici ca să exprimi ce simţi când bucăţile acelea ca de vată vin şi le atingi cu mâinile, le simţi pe chip. Ai vrea să te urci pe acea bucată şi să pleci, să nu te mai intereseze nimic".
Miracolul, confirmat de oamenii de ştiinţă
Mulţi necredincioşi spun că norul este doar o vedenie a creştinilor sau
chiar o şarlatanie pusă la cale de oameni cu interese turistice. Numai
că fenomenul în sine a fost cercetat de o echipă de oameni de ştiinţă,
iar concluzia lor este fermă: evenimentul este miraculos. Astfel, o
echipă de cercetători meteorologi israelieni şi ruşi a analizat mai
multe teme privind semnele miraculoase din Ţara Sfântă. Omul de ştiinţă
rus Serghii Mirov, unul dintre participanţii la această cercetare, a dat
publicităţii la începutul acestui an rezultatul cercetărilor lor,
subliniind că norul apare numai în zona mănăstirii ortodoxe, doar în
ziua praznicului Schimbării la Faţă. El a relatat că atunci "o sferă
luminoasă de ceaţă îi înconjoară pe credincioşi, după care norul apare
deasupra crucii bisericii, crescând în dimensiuni, şi coboară peste
credincioşi, acoperindu-i şi înconjurându-i într-o umezeală".
Cercetătorii au concluzionat că această ceaţă nu poate fi generată de aerul uscat şi la o astfel de temperatură şi, ca atare, fenomenul nu poate fi încadrat decât în categoria miracolelor.
Cercetătorii au concluzionat că această ceaţă nu poate fi generată de aerul uscat şi la o astfel de temperatură şi, ca atare, fenomenul nu poate fi încadrat decât în categoria miracolelor.
Evanghelistul Matei vorbeşte despre nor
Despre momentul Schimbării la Faţă a Mântuitorului, în pericopa
evanghelică referitoare la această sărbătoare, se arată: "Şi după şase
zile, Iisus a luat cu Sine pe Petru şi pe Iacov şi pe Ioan, fratele lui,
şi i-a dus într-un munte înalt, de o parte. Şi S-a schimbat la faţă
înaintea lor şi a strălucit faţa Lui ca soarele, iar veşmintele Lui s-au
făcut albe ca lumina. Şi iată Moise şi Ilie s-au arătat lor, vorbind cu
El. Şi răspunzând Petru a zis lui Iisus: Doamne, bine este să fim noi
aici; dacă voieşti, voi face aici trei colibe; Ţie una şi lui Moise una,
şi lui Ilie una. Vorbind ei încă, iată un nor luminos i-a umbrit pe ei
şi iată glas din nor zicând: Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am
binevoit; pe Acesta ascultaţi-L!
Şi auzind, ucenicii au căzut cu faţa la pământ şi s-au spăimântat foarte. Şi Iisus S-a apropiat de ei şi, atingându-i, le-a zis: Sculaţi-vă şi nu vă temeţi. Şi ridicându-şi ochii, nu au văzut pe nimeni, decât numai pe Iisus singur. Şi pe când se coborau din munte, Iisus le-a poruncit, zicând: Nimănui să nu spuneţi ce aţi văzut, până când Fiul Omului se va scula din morţi…" (Matei 17, 1-9).
Şi auzind, ucenicii au căzut cu faţa la pământ şi s-au spăimântat foarte. Şi Iisus S-a apropiat de ei şi, atingându-i, le-a zis: Sculaţi-vă şi nu vă temeţi. Şi ridicându-şi ochii, nu au văzut pe nimeni, decât numai pe Iisus singur. Şi pe când se coborau din munte, Iisus le-a poruncit, zicând: Nimănui să nu spuneţi ce aţi văzut, până când Fiul Omului se va scula din morţi…" (Matei 17, 1-9).
Taborul, loc important în istoria biblică
Muntele Tabor a jucat un rol important în istoria biblică şi este
pomenit de mai multe ori în Sfânta Scriptură. El este menţionat pentru
prima oară când Isus Navi împarte Pământul Făgăduinţei celor 12 seminţii
ale lui Israel. Apoi Devora, proorociţa şi judecătoarea poporului lui
Israel, l-a ales ca loc pentru bătălia dintre evreii conduşi de Varac şi
armata lui Iavin, împăratul Hanaanului. Aici a pustnicit Melchisedec,
preotul Dumnezeului celui Preaînalt, iar în zilele celui de-al doilea
Templu din Ierusalim, pe vârful Taborului se obişnuia să se aprindă
focuri pentru vestirea satelor din nord asupra sărbătorilor şi lunilor
noi.
Primul care a identificat Taborul cu locul unde Mântuitorul S-a Schimbat la Faţă a fost Origen (†251), apoi, în secolul IV, Sfinţii Chiril al Ierusalimului, Epifanie al Ciprului şi Fericitul Ieronim vor spune aidoma.
Astăzi, pe Muntele Tabor sunt două biserici, cea ortodoxă cu hramul "Sfântul Prooroc Ilie" şi cea franciscană cu hramul "Schimbarea la Faţă a Domnului". Aici se mai află ruinele unor construcţii de apărare de pe vremea lui Josephus Flavius. În secolul al IV-lea, pe platoul din vârful muntelui, Sfânta Împărăteasă Elena a ridicat o biserică în cinstea Schimbării la Faţă a Mântuitorului.
Actuala biserică ortodoxă, unde se află şi maici românce, a fost reconstruită în anul 1911. Ea aparţine Patriarhiei Ierusalimului şi este considerată prima mare ctitorie românească din Ţara Sfântă.
Pe latura de nord-vest a platoului se află grota lui Melchisedec.
Primul care a identificat Taborul cu locul unde Mântuitorul S-a Schimbat la Faţă a fost Origen (†251), apoi, în secolul IV, Sfinţii Chiril al Ierusalimului, Epifanie al Ciprului şi Fericitul Ieronim vor spune aidoma.
Astăzi, pe Muntele Tabor sunt două biserici, cea ortodoxă cu hramul "Sfântul Prooroc Ilie" şi cea franciscană cu hramul "Schimbarea la Faţă a Domnului". Aici se mai află ruinele unor construcţii de apărare de pe vremea lui Josephus Flavius. În secolul al IV-lea, pe platoul din vârful muntelui, Sfânta Împărăteasă Elena a ridicat o biserică în cinstea Schimbării la Faţă a Mântuitorului.
Actuala biserică ortodoxă, unde se află şi maici românce, a fost reconstruită în anul 1911. Ea aparţine Patriarhiei Ierusalimului şi este considerată prima mare ctitorie românească din Ţara Sfântă.
Pe latura de nord-vest a platoului se află grota lui Melchisedec.
Preînchipuiri şi tâlcuiri ale acestui eveniment minunat
Schimbarea la Faţă a Domnului, când ,,a
strălucit faţa Lui ca soarele, iar hainele Lui s-au făcut albe ca
lumina” (Matei 17, 2), arătarea minunată a slavei dumnezeirii, este
preînchipuită în Vechiul Testament în mai multe rânduri. Astfel, pe
Muntele Sinai, Dumnezeu vorbeşte din nor cu Sfântul Prooroc Moisi, peste
care se pogoară slava Sa (potrivit Ieşirea 19, 9; 24, 16-18). În chip
de stâlp de nor, Domnul Slavei călăuzeşte poporul ales prin pustie
(Ieşirea 13, 22; 16, 10). Tot stâlp de nor se arată stând la uşa
cortului mărturiei (Ieşirea 33, 9-10). La sfinţirea cortului mărturiei,
se pogoară norul slavei lui Dumnezeu (Ieşirea 40, 31-32), iar mai apoi,
norul acoperea cortul mărturiei ziua, şi chipul de foc noaptea (Numerii
9, 16). La sfinţirea Templului lui Solomon, norul slavei dumnezeieşti va
umple din nou casa Domnului (III Împăraţi 8, 10-13).
Când S-a schimbat la Faţă, Mântuitorul
Hristos S-a arătat ca Fiu al lui Dumnezeu, strălucind de lumina
dumnezeiască ca ,,Cel ce se îmbracă cu lumina ca şi cu o haină” (Psalmi
103, 2) şi înconjurat de norul luminos al slavei Sale. Aşa cântăm şi
noi, ortodocşii: ,,Dătător de lumină şi Lumină neapropiată şi pururea
veşnică fiind, Cel ce eşti fără început şi care Te îmbraci cu lumina ca
şi cu o haină, lumină în lume ai strălucit cu trupul umblând, şi lumină
în munte ai luminat, arătând chipul slavei părinteşti” (tropar din
cântarea a 8-a a canonului înainteprăznuirii).
Sau: ,,În Muntele Taborului te-ai schimbat
la faţă, Iisuse, şi nor luminos întins ca un cort, pe apostoli cu slava
Ta i-a acoperit. Pentru aceasta se uitau în jos la pământ, neputând să
vadă strălucirea slavei celei neapropiate a feţei Tale, Mântuitorule,
Hristoase Dumnezeule, Cel ce eşti fără de început. Cel care ai arătat
atunci acelora lumina Ta, luminează şi sufletele noastre” (sedelnă la
utrenia praznicului).
Lumina de pe Tabor este o pregustare a
veacului viitor al învierii, în care ,,drepţii vor străluci ca soarele
întru împărăţia Tatălui lor” (Matei 13, 43) şi vor fi îmbrăcaţi în
veşminte albe strălucitoare, ca cele de pe Tabor, veşmintele curăţiei şi
sfinţeniei. Şi se vor bucura pururea privind la faţa lui Dumnezeu şi
,,trebuinţă nu au de făclie, şi de lumina soarelui; că Domnul Dumnezeu
îi luminează pre ei; şi vor împărăţi în vecii vecilor” (Apocalipsa 22,
5).
În curtea bisericii sunt amenajate trei colibe,
pentru Mântuitorul Hristos, Moisi şi Ilie
Sfântul Ioan Gură de Aur spune următoarele
despre lumina de pe Tabor: ,,Evanghelistul a spus ca soarele, nu pentru
că atâta va fi lumina lor, ci pentru că nu cunoaştem o lumină mai
strălucitoare decât a acestui astru; a vrut să înfăţişeze strălucirea
viitoare a sfinţilor cu ajutorul unei străluciri cunoscute nouă. Că
lumina de pe Tabor era mai mare decât lumina soarelui, au arătat-o
ucenicii care au căzut cu feţele la pământ. Dacă n-ar fi fost o lumină
neamestecată, ci una la fel cu a soarelui, n-ar fi căzut la pământ, ci
ar fi putut-o suferi cu uşurinţă”.
Această lumină a Schimbării la Faţă a
Domnului este aceeaşi cu Sfânta Lumină ce se arată la Mormântul
Mântuitorului nostru, la praznicul Învierii Sale.
Mărturii ale minunii
Deşi există puţine mărturii cu privire la
această minune, a pogorârii norului pe Muntele Taborului, de praznicul
Schimbării la Faţă a Domnului pe stil vechi, creştinii ştiu şi sunt
încredinţaţi că acest lucru se petrece an de an, tot aşa cum Iordanul se
întoarce în fiecare an de Botezul Domnului după calendarul iulian.
În 1993, nişte pelerini ruşi, impresionaţi
de minunea pogorârii norului de lumină, au făcut public ceea ce au
trăit. T. şi F. Markovtsy din Cabramatta, Australia, istorisesc: ,,Fiica
noastră Anna a fost martor la o vedenie minunată deasupra mânăstirii
greceşti de pe Muntele Tabor, dimineaţa devreme, în ziua praznicului
Schimbării la Faţă a Mântuitorului. Ea ne-a povestit în amănunt ceea ce a
trăit, cerându-ne să împărtăşim şi altora acest lucru.
Există un obicei printre grecii, arabii şi
ruşii ortodocşi de a veni pe Muntele Tabor, de praznicul Schimbării la
Faţă a Domnului. Potrivit Tradiţiei, în ziua praznicului, deasupra
mânăstirii greceşti de pe munte se pogoară un nor. Anul acesta, în ziua
praznicului, Anna a primit o maşină a mânăstirii şi, împreună cu câteva
maici şi cu soţul ei Dmitri, a călătorit pentru a merge la slujbele de
pe Muntele Tabor. A avut nevoie de 3 ore pentru a ajunge de la Ierusalim
la Tabor, unde grecii slujesc utrenia şi liturghia în timpul nopţii, ca
de Înviere. Grupul lor a sosit la Muntele Tabor înainte de începutul
utreniei, iar acolo erau deja adunaţi mulţi oameni. Era foarte cald şi
sufocant în biserică. Afară, de jur împrejur, arabii ortodocşi
sărbătoreau – ei frigeau carne şi cântau, deşi ruşilor aceste lucruri li
se par foarte sălbatice. Slujba a început după miezul nopţii. Se slujea
în limba greacă, iar evanghelia a fost citită în mai multe limbi. Era
greu de stat până la sfârşitul slujbei din cauza arşiţei şi
înghesuielii.
Maicile şi Dmitri s-au împărtăşit şi după
binecuvântarea de sfârşit, au hotărât să meargă acasă. Mai întâi, ei au
decis să meargă la Marea Galileei, să rămână pe ţărmul ei şi să aştepte
răsăritul soarelui pentru a se întoarce la Ierusalim. Dar i-a copleşit
oboseala şi ei au hotărât pur şi simplu să traverseze curtea şi să
parcheze maşina în apropierea mânăstirii catolice. Au ajuns la
mânăstire, au oprit motorul şi s-au aşezat. Maicile au luat o pătură pe
care au întins-o sub copaci. Anna şi Dmitri au coborât scaunele şi au
hotărât să doarmă în maşină. Încă se auzea mulţimea zgomotoasă de pe
munte, dar nu i-a deranjat în somnul lor, căci era aproape 3 dimineaţa.
Brusc, în jurul orei 4 dimineaţa, Dmitri
s-a ridicat şi a trezit-o pe Anna. Era o tăcere de mormânt şi se putea
vedea în faţa maşinii, cum, deasupra mânăstirii greceşti, un nor cobora
din cer. Era linişte peste tot, nu era nici o adiere, nici un sunet.
Mulţimea era tăcută. Dmitri şi Anna au sărit din maşină şi le-au trezit
pe maici. Toţi împreună au privit şi au început să se roage cu lacrimi.
Norul a coborât chiar deasupra mânăstirii şi deodată, din nor, a început
să ţâşnească foc plin de har, ca de Înviere, însă mult mai mult. Pe
neaşteptate, întregul acoperiş al mânăstirii s-a umplut de foc, apoi
focul s-a întins la copaci, şi sub formă de limbi de lumină a ieşit din
nor şi a cuprins mulţimea. Această minune a Focului Sfânt a continuat
vreme de 2 ore.
În zori, totul a dispărut lăsându-i pe cei
ce au văzut minunea într-o stare de inspiraţie şi teamă duhovnicească
neobişnuită. Întorcându-se la mânăstire, ei au istorisit minunea la care
au fost martori şi au fost rugaţi să spună tuturor cele văzute de ei.
Grecii au explicat că deoarece Schimbarea la Faţă a Domnului a avut loc
înaintea Patimilor Mântuitorului, această nouă vedenie era o prevestire a
unui eveniment care avea să vină”.
De asemenea, într-un interviu oferit revistei Formula As,
sub titlul ,,Prezenţe româneşti la Ierusalim”, maicile românce ce
vieţuiesc în mânăstirea ortodoxă de pe Muntele Taborului au vorbit
despre minunea care are loc an de an. Iată ce spune maica Vichentia:
,,Maică, aţi văzut nemijlocit minunile
acestea. Aţi văzut norul ? În fiecare an am avut bucuria să-l vedem.
Anul trecut, norul a coborât pe munte şi a stat aşa o oră şi jumătate.
Iar miile de oameni care se strânseseră aici au putut să-l vadă şi să se
bucure. Întotdeauna, norul vine dinspre Nazaret în timpul sfintei
liturghii. La noi, slujba se face toată noaptea. La priveghere,
participă mai mulţi arhierei, episcopi, iar când încep să se
împărtăşească credincioşii, vine şi norul. Şi lumea strigă: ,,Doamne,
trimite-ne norul”. Anul trecut, norul a venit pe la 2 noaptea. Dintr-o
dată, cerul s-a deschis ca o carte, norul a început să vină maiestuos
şi, pe măsură ce se apropia, cobora încet pe munte. Şi ajungea să atingă
aproape pământul. Nu bătea vântul, nu era nici o adiere, iar luna
strălucea plină. În două minute nu se mai vedea o stea pe cer, atât de
dens era norul. Ţara Sfântă este Ţara minunilor ! Rugaţi-vă pentru cei
dragi, mergeţi şi povestiţi ce-aţi văzut şi auzit”.
Un părinte român, vieţuitor în Ţara Sfântă,
aduce şi el mărturie despre această minune: ,,An de an, în noaptea de 5
spre 6 august (18-19 august pe noul calendar), deci de Schimbarea la
Faţă, în clipa în care începe liturghia pe Muntele Tabor, tot muntele se
acoperă de un nor minunat. De multe ori nu numai norul, pe care m-am
învrednicit şi eu a-l vedea (bătea vântul cu putere, iar norul stătea pe
loc, iar la zi am văzut că era de o altă nuanţă decât ceilalţi nori de
pe cer), ci şi lumini cereşti se arată credincioşilor”.
O altă mărturie demnă de încredere este cea
a agenţiilor de turism, care organizează pelerinaje în Ţara Sfântă. În
reclamele lor se poate citi, spre exemplu: ,,Pelerinaj în Ţara Sfântă,
Israel şi Iordania. Coborârea Norului Sfânt pe Muntele Tabor. Data
plecării: 16 august. Durata: 7 zile. Ziua a 3-a (adică 19 august):
Ierusalim. Plecare spre Betleem: Biserica Naşterii Domnului Iisus
Hristos cu sfânta peşteră, Biserica Sfintei Ecaterina, Peştera
Fericitului Ieronim, Biserica ‘Grota laptelui’ – pe locul unde pruncul
sfânt a fost alăptat. În jurul prânzului, două ore libere, apoi plecare
seara spre Muntele Tabor, Biserica Schimbării la Faţă, unde Domnul le-a
arătat ucenicilor firea Sa dumnezeiască. Între orele 22:00-4:00
participare la sfânta liturghie, când coboară Norul Sfânt”.
,,Mai înainte închipuind învierea Ta,
Hristoase Dumnezeule, ai luat pe trei ucenici ai Tăi: pe Petru şi pe
Iacov şi pe Ioan şi în Tabor Te-ai suit. Şi Tu, Mântuitorule, la faţă
schimbându-Te, Muntele Taborului cu lumină s-a acoperit, iar ucenicii
Tăi, Cuvinte, s-au aruncat cu faţa la pământ, neputând suferi a vedea
Chipul cel nevăzut. Îngerii slujeau cu frică şi cu cutremur, cerurile
s-au spăimântat, pământul s-a cutremurat, văzând pe pământ pe Domnul
slavei (slava la Doamne strigat-am, de la vecernia mare a praznicului).
Totul interesant si util!
RăspundețiȘtergerePacat ca lumea virtuala se buluceste la nefirescuri?!
O zi binecuvantata!
Am lecturat cu multa placere si drag!
Multumesc!
Ma bucur mult ca ți-a plăcut.
ȘtergereTe aștept oricând cu drag pe blogurile mele!