În cursul perioadei itinerante, Domnul, răspunzând la
cererea ucenicilor de a-I învăța cum să se roage, le-a dăruit
rugaciunea cea mai de preț, rugăciunea prin excelență, care va fi înălțată de credincioșii tuturor neamurilor de atunci și până la
sfârșitul veacurilor, Tatăl nostru.
Matei, care în Evanghelia sa nu respecta intotdeauna
prea fidel cronologia, o include, din considerente de ordin logic, in
cadrul predicii de pe munte, si anume in sectiunea rezervata sfaturilor
privind rugaciunea cea mai potrivita prin care omul se poate apropia de
Dumnezeu. Ar rezulta in acest caz ca ea a fost alcatuita de Iisus in
primul Sau an de activitate.
I se mai zice și Rugăciunea Domneasca,
pentru ca ea a fost data de Hristos ucenicilor Sai, cand acestia L-au
rugat sa-i învețe cum trebuie sa se roage (Luca 11, 1 s.u.).
In Liturghiile ritului bizantin, Rugaciunea Domneasca este recitata in forma textului din Evanghelia dupa Matei
6, 9-13. Continutul ei are sapte cereri. Cele dintai trei se refera la
Dumnezeu insusi si sunt expresia iubirii, respectului si supunerii
filiale fata de El. In celelalte patru se cuprind cereri privitoare la
trebuintele noastre temporale si in legatura cu mantuirea noastra.
În legatura cu titlul sau formula de adresa "Tatal nostru", Sfantul Ioan Gura de Aur sublinia ca, Mantuitorul ne-a invatat sa ne rugam pentru toti; de aceea, El n-a zis "Tatal meu", ci "Tatal nostru, Care esti in ceruri..., painea noastra...
da-ne-o noua astazi, si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi
iertam..., si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de oel rau",
tocmai
"pentru ca, stiind ca avem un Tata comun, sa incercam unii pentru
altii o iubire frateasca... si, astfel, rugaciunea noastra sa se faca
intr-un glas pentru tot corpul Bisericii indeobste si pentru ca fiecare
sa aiba in vedere nu interesul sau, personal, ci pe al tuturor... El a
voit sa ne rugam intotdeauna in comun, pentru ca sa ne invete sa fim
continuu uniti, fara a ramane cea mai mica urma de vrajba ori de ura
impotriva fratelui nostru".
“Deci asa va rugati: Tatal nostru, Care esti în ceruri” (Matei 6, 9)
Vezi
ca îndata a desteptat luarea aminte a ascultatorilor, amintind, chiar,
prin cel dintâi cuvânt al rugaciunii, de toate binefacerile lui
Dumnezeu.
Cel care numeste Tata pe Dumnezeu, prin aceasta singura
numire, a marturisit: iertarea pacatelor, ridicarea pedepsei,
dreptatea, sfintenia, rascumpararea, înfierea, mostenirea, însusirea de
frate cu Unul-Nascut, daruirea Duhului. Ca nu-i cu putinta sa numesti
Tata pe Dumnezeu, daca n-ai dobândit toate aceste bunatati.
Ca n-a spus: “Tatal meu care esti în ceruri”, ci: “Tatal nostru”,
poruncindu-ne sa înaltam rugaciuni pentru toti oamenii si sa nu urmarim
niciodata folosul nostru, ci totdeauna folosul aproapelui. Prin asta
stârpeste dusmania, doboara mândria, alunga invidia, aduce dragostea,
mama tuturor bunatatilor, izgoneste inegalitatea dintre oameni, arata ca
este de aceeasi cinste si împaratul si saracul, pentru ca participam
cu totii, în comun, la cele mai mari si la cele mai necesare bunuri. Ce
paguba avem de pe urma obârsiei noastre de jos, când, de pe urma
obârsiei noastre de sus, toti suntem la fel, nimeni nu are ceva mai mult
decât altul, nici bogatul mai mult decât saracul, nici stapânul mai
mult decât sluga, nici domnul mai mult decât supusul, nici împaratul mai
mult decât ostasul, nici filozoful mai mult decât barbarul, nici
înteleptul mai mult decât prostul?
Tuturor ni s-a daruit aceeasi noblete, învrednicindu-ne pe toti la fel sa-I zicem lui Dumnezeu: “Tata”.
Deci
dupa ce ne-a amintit de aceasta noblete, de darul cel de sus, de
egalitatea de cinste dintre toti oamenii, de dragoste, dupa ce ne-a
departat de la pamânt si ne-a urcat în ceruri, sa vedem acum ce ne
porunceste sa cerem.
De altfel este îndestulator numai cuvântul
“Tata”, ca sa ne învete toata virtutea. Ca acela care-L numeste pe
Dumnezeu “Tala”, si “Tata obstesc”, trebuie sa duca o astfel de viata
încât sa nu se arate nevrednic de aceasta noblete si sa se straduiasca
sa fie egal cu darul primit.
Dar Domnul nu Se multumeste cu atâta, ci adauga si o alta cerere, spunând asa:
“Sfinteasca-se numele Tau”
Rugaciunea,
vrednica de cel ce-L numeste pe Dumnezeu Tata, este a nu cere nimic
înainte de a slavi pe Tatal, ci de a socoti pe toate în urma laudei
aduse Tatalui.
“Sfinteasca-se” înseamna: “Slaveasca-se”.
Dumnezeu
are deplina slava Sa si este totdeauna aceeasi; totusi Hristos
porunceste ca acela ce se roaga sa-L slaveasca pe Tatal, ca Tatal sa
fie slavit si prin viata noastra. Acelasi lucru îl spunea Domnul si mai
înainte: ,,Asa sa lumineze lumina voastra înaintea oamenilor, ca sa
vada faptele voastre cele bune si sa slaveasca pe Tatal vostru cel din
ceruri”( Matei 5, 16); ca si serafimii, când slavesc pe Dumnezeu, spun
la fel: “Sfânt, Sfânt, Sfânt”(Isaia 6, 3).
Prin urmare,
“Sfinteasca-se” înseamna: “Slaveasca-se”. Cu alte cuvinte, Hristos
spune asa: “învredniceste-ne sa ducem o viata asa de curata, încât prin
noi sa Te slaveasca toti oamenii”. Si iarasi, înseamna sa ai o
filozofie desavârsita când oferi tuturor o viata atât de curata, încât
fiecare din cei ce o vad sa înalte pentru aceasta lauda lui Dumnezeu.
” Vie împaratia Ta” (Matei 6, 10)
Si
aceste cuvinte sunt iarasi cuvintele unui copil recunoscator, care
nu-si lipeste sufletul de cele ce se vad, nici nu socoteste mare lucru
pe cele din lumea aceasta, ci se grabeste câtre Tatal si doreste cu
înfocare pe cele viitoare. Toate acestea se nasc dintr-o constiinta
curata si dintr-un suflet desprins de lucrurile de pe pamânt.
Dorinta
aceasta o avea si Pavel în fiecare zi; de aceea si spunea: “Si noi,
care avem pârga duhului, suspinam, asteptând înfierea, izbavirea
trupului nostru” (Rom. 8, 23). Cel ce are aceasta dragoste nu poate sa
se îngâmfe nici cu fericirea vietii sale, dar nici nu poate sa fie
doborât de necazuri si suparari, ci, ca si cum ar trai chiar în cer,
este slobod si de una si de alta din aceste anomalii.
“Faca-se voia Ta, precum în cer si pe pamânt”(Matei 6, 10) .
Ai
vazut ce urmare minunata! Ne poruncise sa dorim bunatatile viitoare si
sa ne grabim pentru plecarea noastra dincolo; dar atâta vreme cât nu
se întâmpla asta si locuim aici, ne porunceste sa ne dam toata silinta
ca sa vietuim ca îngerii din cer. Hristos ne-a spus: “Trebuie sa doriti
cerurile si cele din ceruri!”; dar a poruncit ca, înainte de a ajunge
în cer, sa prefacem pamântul în cer; sa traim pe pamânt, ca si cum am
trai în cer; sa ne grabim sa facem asa totul. Si pentru acestea sa-L
rugam pe Stapânul nostru.
Nimic nu ne împiedica sa ajungem la
viata desavârsita a puterilor celor de sus, chiar daca locuim pe
pamânt; ca e cu putinta ca acela care traieste aici sa faca totul ca si
cum ar si fi acolo.
Cererea aceasta vrea sa spuna: “Dupa cum
acolo sus în cer toate se petrec fara de nici o piedica, iar îngerii nu
împlinesc numai unele porunci, iar pe altele le calca, ci pe toate le
fac si cu totii se supun – ca “sunt puternici în virtute – spune
psalmistul – facând cuvântul Lui” (Ps. 102, 21) -, tot asa
învredniceste-ne si pe noi oamenii sa nu facem pe jumatate vointa Ta,
ci sa o împlinim în întregime, asa cum Tu voiesti!”.
Ai vazut ca
ne-a învatat sa fim modesti, aratându-ne ca virtutea nu se datoreaza
numai râvnei noastre, ci si harului de sus? Si iarasi, ne-a poruncit ca
fiecare din noi, când ne rugam, sa ne rugam si pentru binele întregii
lumi. Ca Domnul n-a spus: “Faca-se voia Ta în mine sau în noi”, ci:
“Faca-se voia Ta pretutindeni pe pamânt”, ca sa dispara înselaciunea,
sa se sadeasca adevarul, sa se stârpeasca orice pacat, sa se întoarca
din nou virtutea, sa nu mai fie nici o deosebire între pamânt si cer.
“Daca s-ar face asta, spune Domnul, nu s-ar mai deosebi cele de jos de
cele de sus – desi prin firea lor sunt deosebite unele de altele -,
pentru ca pamântul ne-ar arata alti îngeri”.
“Pâinea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi”(Matei 6, 11)
Ce înseamna cuvintele: “Pâinea noastra cea de tocite zilele”? Inseamna: pâinea noastra cea din fiecare zi.
Pentru
ca Domnul spusese sa ne rugam: ,,Faca-se voia Ta, precum în cer asa si
pe pamânt”, poruncind sa împlinim si noi poruncile pe care le
împlinesc îngerii, de aceea, prin cererea aceasta, face pogoramânt
slabiciunii firii omenesti, pentru ca graieste oamenilor îmbracati cu
trup, supusi nevoilor firii omenesti, care nu pot avea aceeasi
nepatimire ca îngerii.
“Va cer si voua, oamenilor, spune Domnul,
sa-Mi îndepliniti poruncile Mele în chip desavârsit ca si îngerii, dar
nu va cer nepatimirea îngerilor, pentru ca nu va îngaduie tirania firii
omenesti, pentru ca aveti nevoie de hrana cea de toate zilele!”.
Uita-mi-te
câta duhovnicie este si în cele trupesti! Nu ne-a poruncit sa ne rugam
nici pentru averi, nici pentru desfatari, nici pentru haine luxoase,
pentru nimic din unele ca acestea, ci numai pentru pâine, anume pentru
pâinea cea de astazi, ca sa nu ne îngrijim de ziua cea de mâine! De
aceea a si adaugat: “Pâinea cea de toate zilele”, adica pâinea care ne
trebuie astazi pentru hrana noastra.
Si nu S-a multumit numai cu
acest cuvânt, ci a adaugat si un altul dupa acesta, spunând: “Da-ne-o
noua astazi”, pentru ca sa nu ne mai zdrobim capul mai dinainte cu
grija zilei de mâine. Pentru ce sa te îngrijesti de ea, odata ce nu
stii de vei vedea ziua de mâine? Porunca aceasta a dat-o si mai târziu,
spunând: “Nu va îngrijiti de ziua de mâine” (Matei 6, 34).
Hristos vrea ca noi sa fim sprinteni si întraripati si sa-i dam atâta firii cât nevoia firii o cere de la noi.
Apoi,
pentru ca se întâmpla sa pacatuim si dupa baia celei de a doua
nasteri, Domnul Isi arata si aici multa Sa iubire de oameni si ne
porunceste ca, pentru iertarea pacatelor, sa ne apropiem de iubitorul de
oameni Dumnezeu si sa spunem asa:
“Si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri” (Matei 6, 12).
Ai
vazut ce covârsitoare iubire de oameni? Dupa ce prin botez ne-a sters
atât de multe pacate si ne-a dat nespusa maretie a darului Sau, ne
învredniceste iarasi de iertare dupa ce pacatuim! Ca rugaciunea aceasta
se cuvine sa o spuna numai cei botezati, o arata si legile Bisericii,
dar si cuvintele de la începutul rugaciunii – ca cel nebotezat nu poate
sa numeasca pe Dumnezeu Tata!
Asadar, daca rugaciunea aceasta se
cuvine sa fie rostita numai de cei botezati, iar ei se roaga pentru ca
au nevoie sa li se ierte pacatele, urmeaza ca nici dupa botez n-a
pierit câstigul pocaintei.
Daca Domnul n-ar fi vrut sa arate asta,
nu ne-ar fi poruncit sa ne rugam asa. Pentru ca Domnul în aceasta
rugaciune aminteste de pacate, pentru ca ne porunceste sa ne cerem
iertare, pentru ca ne învata ca putem sa dobândim iertare si pentru ca
prin aceasta ne-a facut lesnicioasa cale, este lamurit ca stie si ca ne
arata ca putem, si dupa botez, sa ne curatim pacatele; si tocmai de
aceea a pus în rugaciunea aceasta si cererea pentru iertarea pacatelor.
Astfel,
pentru ca ne pomeneste de pacate, ne învata sa fim smeriti; pentru ca
ne porunceste sa iertam altora greselile, îndeparteaza din sufletul
nostru dusmania; pentru ca ne tagaduieste si noua iertarea greselilor
daca iertam pe cei ce ne gresesc, ne da bune nadejdi si ne învata sa
filozofam despre nespusa iubire de oameni a lui Dumnezeu.
Dar ceea
ce trebuie mai cu seama observat este ca, în fiecare din cererile de
pâna acum, Domnul a amintit întreaga virtute, cuprinzând în ea si
porunca de a nu purta dusmanie – ca a sfinti numele lui Dumnezeu
înseamna a duce o viata desavârsita în toate privintele; a se face voia
Lui arata iarasi acelasi lucru; a putea sa-I spui lui Dumnezeu: Tata
înseamna a arata o vietuire fara pata; în toate acestea este cuprinsa
negresit si îndatorirea de a îndeparta din sufletul nostru orice ura
fata de cei ce ne-au gresit -, totusi Hristos nu S-a multumit cu atâta,
ci, vrând sa arate cât de mult tine la iertarea dusmanilor, o aminteste
în chip special;
iar dupa ce termina rugaciunea, nu mai revine asupra nici unei alte porunci decât asupra acesteia, spunând asa: “Ca de veti ierta oamenilor greselile lor, va va ierta si voua Tatal vostru cel ceresc” (Matei 6, 14).
iar dupa ce termina rugaciunea, nu mai revine asupra nici unei alte porunci decât asupra acesteia, spunând asa: “Ca de veti ierta oamenilor greselile lor, va va ierta si voua Tatal vostru cel ceresc” (Matei 6, 14).
Prin urmare, noi facem începutul
iertarii noastre, noi suntem stapânii judecarii noastre. Si pentru ca
nici unul din cei nesocotiti, când este judecat, sa nu-I poata aduce
lui Dumnezeu nici o învinuire, mare sau mica, Dumnezeu te face pe tine
stapân, raspunzator al sentintei si-ti spune: “Dupa cum ai judecat, asa
te judec si Eu! Daca ierti pe aproapele tau, te voi ierta si Eu!”
Cu
toate ca nu se potriveste o iertare cu alta! Tu ierti pentru ca ai
nevoie de iertare; Dumnezeu, însa, n-are nevoie de nimic; tu ierti pe
un om de aceeasi fire cu tine; Dumnezeu, însa, iarta un rob; tu esti
vinovat de nenumarate pacate; Dumnezeu, însa, este fara de pacat. Si cu
toate acestea, si asa Dumnezeu Isi arata iubirea Lui de oameni.
Ar
putea, chiar fara asta, sa-ti ierte toate pacatele tale, dar vrea, si
pe aceasta cale, sa-ti faca bine, dându-ti nenumarate prilejuri sa fii
blând si iubitor de oameni, sa scoata din tine fiara, sa stinga mânia
si prin toate sa te înfrateasca cu madularul tau.
Ce ai putea sa
spui? Ca ti-a facut rau pe nedrept semenul tau? Dar tocmai aceasta
înseamna greseala! Daca ti-ar fi facut rau pe buna dreptate, fapta lui
n-ar mai fi socotita greseala. Dar si tu te apropii de Dumnezeu ca sa
dobândesti iertarea unor greseli ca acestea, ba chiar cu mult mai mari.
Si înainte de a ti se fi iertat pacatele te-ai bucurat de mari daruri
din partea lui Dumnezeu: ai fost învatat ca ai suflet omenesc si ai
fost povatuit sa fii blând. Odata cu acestea te asteapta si mare
rasplata dincolo, daca nu ceri socoteala celor ce ti-au gresit. Dar de
ce pedeapsa nu suntem vrednici, când puterea sta în mâinile noastre,
iar noi ne tradam mântuirea?
Cum mai putem pretinde sa ne asculte
Dumnezeu în celelalte rugaciuni ale noastre, când noi însine nu vrem sa
avem mila de noi în cele ce suntem stapâni?
“Si nu ne duce pe noi în ispita, ci ne izbaveste de cel rau, Ca a Ta este împaratia si puterea si slava în veci. Amin”(Matei 6, 13)
În
aceste cuvinte Domnul ne arata lamurit nimicnicia noastra si ne
potoleste trufia, învatându-ne sa fugim de lupte si sa nu le cautam. Asa
victoria ne va fi mai stralucita, iar înfrângerea diavolului mai
rusinoasa. Când suntem târâti în lupte, da, atunci trebuie sa le
înfruntam cu curaj; dar daca nu suntem chemati, sa stam linistiti si sa
asteptam timpul luptelor, ca sa aratam si ca nu umblam dupa slava
desarta si ca suntem curajosi.
“Cel rau” este numit aici diavolul.
Domnul ne porunceste sa purtam cu el razboi neîmpacat si ne arata ca
diavolul nu-i prin fire asa. Ca rautatea nu vine de la fire, ci de la
vointa. Diavolul este numit prin excelenta asa din pricina
covârsitoarei lui rautati si din pricina ca duce cu noi razboi
neîmpacat, fara ca noi sa-l fi nedreptatit cu ceva. De aceea Domnul
nici n-a spus: “Izbaveste-ne de cei rai”, ci “de cel rau”, învatându-ne
sa nu purtam ura semenilor nostri pentru relele pe care le suferim de
la ei, ci sa mutam ura noastra de la ei la diavol pentru ca el este
pricina tuturor relelor.
Asadar, dupa ce prin amintirea dusmanului
nostru ne-a pregatit de lupta si ne-a stârpit toata trândavia, ne da
iarasi curaj si ne ridica gândurile, amintindu-ne de împaratul sub Care
suntem rânduiti si aratând ca El este mai puternic decât toti,
spunând:
“Ca a Ta este împaratia si puterea si slava”
Deci
daca a Lui este împaratia, nu trebuie sa ne temem de nimeni, pentru ca
nu este nimeni care sa I se împotriveasca si cu care sa împarta
stapânirea.
Când spune: “A Ta este împaratia”, Hristos arata ca si
diavolul, care se lupta cu noi, este supus lui Dumnezeu, chiar daca
pare ca I se împotriveste, Dumnezeu îngaduindu-i deocamdata aceasta. Ca
si diavolul face parte din robii Lui, din cei carora, li s-a lua
cinstea si au fost izgoniti.
De altfel diavolul n-ar îndrazni sa
atace pe vreun om daca n-ar lua mai întâi putere de la Dumnezeu. Dar
pentru ce vorbesc de oameni? Nici împotriva porcilor n-a putut îndrazni
ceva pâna ce nu i-a îngaduit Domnul (Matei 8, 30-32); nici împotriva
turmelor cu oi, nici împotriva cirezilor cu vite, pâna ce n-a luat
îngaduinta de sus.
“Si puterea”. Chiar de-ai fi slab de tot, drept
este sa ai curaj, pentru ca ai un Imparat ca Acesta, Care poate
savârsi, si prin tine cu usurinta totul."
Doamne ajuta. Voi pune link catre blog-ul dumneavoastra, azi. Abia astazi am gasit comentariul de la dumneavoastra. Numai bine, sa aveti Post cu spor .
RăspundețiȘtergereVa multumesc!
RăspundețiȘtergereAm adaugat si eu link catre blogul dvs!
Mult succes in toate!
Doamne ajuta!
Cu placere. Va multumesc si eu!
Ștergere