Cu o săptămână înaintea Paștilor, creștinii ortodocși
sărbătoresc Floriile sau Duminica Stâlpărilor, cum mai este cunoscută în
popor. Aceasta este cea mai importantă sărbătoare care vestește
Învierea Domnului, aducându-ne aminte de intrarea lui Iisus în
Ierusalim. Totodată, în această zi sunt sărbătoriți toți românii care
poartă nume de flori.
Duminica Floriilor sau a Stâlpărilor (n.r. ramurile de salcie sau
măslin, cu care a fost întâmpinat Iisus la intrarea în Ierusalim) este
una dintre cele 12 praznice împărăteşti din cursul anului bisericesc.
Menţionată, pentru prima dată, în secolul al IV-lea, sărbătoarea
Intrării Domnului în Ierusalim, oraşul unde a şi început să fie
celebrată, a cuprins, în scurt timp, întreaga lume creştină, fiind
celebrată cu mare fast. Strâns legată de minunea învierii lui Lazăr din
Betania, această duminică îi pregăteşte pe credincioşii ortodocşi pentru
bucuria pe care o aduce biruinţa lui Hristos asupra morţii din duminica
următoare, cea a Învierii.
Semnificația religioasă a sărbătorii
În sâmbăta Floriilor, în toate bisericile ortodoxe, credincioşii
poartă în mâini ramuri de salcie, care au fost sfinţite la slujba de
dimineaţă, simbolizându-i pe locuitorii Ierusalimului care l-au primit
cu bucurie pe Mântuitor. Începând din seara Duminicii de Florii, intrăm
în Săptămâna Patimilor, care va culmina cu Sfânta zi de Joi, când a avut
loc Cina cea de taină, şi cu Vinerea Mare, când a fost răstignit Iisus.
De Florii se mănâncă peşte, fiind a doua dezlegare din postul Paştelui, după cea din ziua Bunei Vestiri.
Duminica Floriilor este precedată de Sâmbăta lui Lazăr. În această
zi, Iisus Hrisos îşi arată din nou minunile, înviindu-l pe Lazăr, la
patru zile de la moarte. În urma minunii săvârșite, mulţimile strânse la
porţile cetăţii l-au întâmpinat cu flori şi l-au aclamat pe Mântuitor,
la intrarea în Ierusalim.
Sărbătoarea Floriilor este una de bucurie pentru întreaga
creştinătate, dar cu înţelegerea faptului că zilele ce urmează sunt
unele ale tristeţii.
La început, Duminica Stâlpărilor a fost ţinută numai de comunitatea
creştină din Ierusalim. Având un caracter local, nefiind cunoscută şi de
alte biserici, sărbătoarea nu figurează în rândul celorlalte enumerate
în “Constituţiile Apostolice” – document elaborat spre sfârşitul
secolului al IV-lea. Este menţionată însă de Sfântul Ioan Gură de Aur
(407), de Sfântul Epifanie de Salamina (403), de Sfântul Chiril al
Alexandriei (444), care au scris omilii la această sărbătoare, precum şi
de pelerina spaniolă, Egeria, care o descrie în jurnalul său de
călătorie la Locurile Sfinte.
În timpul secolelor al VI-lea şi al VII-lea, sărbătoarea se
răspândeşte şi în Occident, fiind menţionată de Isidor de Sevilia (636).
Tot în această perioadă, se introduce şi binecuvântarea ramurilor de
finic, aduse de credincioşi la biserică, iar procesiunea se mută
dimineaţa.
După modelul mulţimii din cetatea Ierusalimului, care l-a întâmpinat
pe Mântuitor cu frunze de palmier, Biserica Ortodoxă a rânduit ca, după
săvârşirea Sfintei Liturghii, să se sfinţească ramurile de salcie aduse
de credincioşi. Slujitorii Bisericii citesc rugăciuni de sfinţire a
salciei, ţinând în mâini aceste ramuri înmugurite, cu lumânări aprinse,
ca simbol al biruinţei vieţii asupra morţii, fiind cunoscut faptul că
salcia are o putere mare de regenerare.
Semnificaţia creştină a acestei zile este una foarte puternică,
reprezentări ale lui Hristos intrând în oraş călare pe un măgar fiind
întâlnite frecvent în pictură.
Tradiții și superstiții de Florii
„Floriile“ reprezintă termenul popular al sărbătorii, amintind de o
veche serbare romană de la începutul primăverii – „Floralia“. După
slujba de dimineaţă de la biserică, ramurile sfinţite şi binecuvântate
de salcie sunt aduse acasă şi se ating cu ele copiii, ca să crească mari
şi frumoşi. Sunt păstrate la icoane, la porţi, la grinda casei, sunt
puse pe morminte sau într-un loc curat. Alteori, crenguţele de salcie
sfinţite se plantează undeva în grădină. Se spune că ele vindecă
animalele bolnave sau aduc o recoltă mai bogată. Cele puse la icoană se
păstrează tot anul şi se folosesc ca leac împotriva relelor care ar
putea lovi casa şi familia.
Sâmbăta dinaintea Floriilor este dedicată comemorării morţilor. Ziua
aceasta este numită şi „Moşii de Florii” sau „Lazărul”, obişnuindu-se ca
femeile să facă „plăcinte lui Lazăr“ şi să le dea de pomană. La sate,
femeile nu torc deloc, pentru ca nu cumva morţii, care aşteaptă la
poarta Raiului, să revină pe pământ, să se îmbăieze. Despre Lazăr
circulă mai multe legende, fiecare regiune având specificul ei. În una
dintre acestea, Lazăr moare după ce a poftit la nişte plăcinte pe care
mama lui nu a putut să le facă, pentru că torcea. În popor se crede ca
Lazăr era un fecior tânăr, fratele fetei care s-a căsătorit cu
Dragobete, Cap de Primavară. Potrivit tradiției, într-o sâmbătă Lazăr a
plecat cu oile la păscut, lăsând-o pe mama-sa să facă plăcinte. Urcând
într-un copac să ia muguri pentru animale, își aduce aminte de plăcinte.
Se grăbește să coboare, cade și moare. Potrivit legendei care spune că
Lazăr ar fi murit de dorul plăcintelor, există obiceiul ca în această
sâmbătă, femeile de la țară să facă ofranda de pomenire a morților,
împărțind plăcinte de post. Profesorul Ion Ghinoiu afirma ca în ajunul
sau sâmbăta Floriilor, se efectua un ceremonial complex, numit
„Lazărita”, care era structurat dupa modelul colindelor. Ion Ghinoiu
afirma că „Lazărita” era un ceremonial la care participau numai fetele.
„Una din fete, numita Lazarita, se imbraca în mireasă și colinda
împreună în fața ferestrelor caselor unde au fost primite. Lazarita se
plimba cu pași domoli, înainte și înapoi, în cercul format de
colindatoarele care povestesc, pe o melodie simplă, drama lui Lazăr sau
Lazărica: plecarea lui Lazăr de acasă cu oile, urcarea în copac pentru a
da animalelor frunza, moartea neașteptată prin căderea din copac,
căutarea și găsirea trupului neînsuflețit de către surioarele lui,
aducerea acasă, scăldatul ritual în lapte dulce, îmbracarea mortului cu
frunze de nuc, aruncarea scaldei mortului pe sub nuci”.
La sate, pe vremuri, se practicau de Florii câteva obiceiuri păgâne.
La miezul nopţii dinspre Florii, fetele fierbeau apa cu busuioc şi cu
fire de la ciucurii unei năframe furate de la înmormântarea unei fete
mari. În Duminica de Florii, ele se spălau cu această apă pe cap,
aruncând-o apoi la rădăcina unui pom fructifer, sperând că în acest fel
să le crească părul frumos şi bogat. În alte locuri, oamenii nu se spală
pe cap în această zi tocmai ca să nu încărunţească la fel ca pomii în
floare. Se crede că cel care înghite trei mâţişori întregi in ziua de
Florii nu va suferi tot anul de dureri de gât. Tot la sate exista
credinţa potrivit căreia dacă aprinzi mâţişori şi afumi casa cu ei când
este furtună, căminul va fi ferit de fulgere. În ziua de Florii nu se
lucrează, iar în toate casele de la sate se coc pâini din făină de grâu
împletite şi ornate cu cruci, care se dau de pomană la săraci.
Se spune că aşa cum va fi vremea de Florii, aşa va fi şi de Paști.
În unele sate (mai ales din sudul țării), se mai păstrează încă
obiceiul de a colinda de Florii. În Sâmbăta Floriilor, copiii colindă cu
crenguţe de salcie sfinţite la biserică de preotul satului, apoi merg
la fiecare casă, cântă şi urează de bine şi sănătate. Aşa cum îşi
amintesc bătrânii satului, plata pentru colindători erau ouăle albe,
nefierte. Numai bune pentru pregătitul Sfintelor Paşti. Oamenii puneau
uneori aceste crenguțe de salcie și pe pomii fructiferi, pentru a-i
ajuta sa rodească. De aceea, nu se plantau pomi inainte de Florii, de
teama ca aceștia să nu rămâna fără rod.
Totodată, de Florii işi sărbătoresc ziua onomastică toti cei care la
botez, au primit nume de flori, precum Narcisa, Garofița, Florin,
Florina, Florica, Floare, Iris, Margareta, Camelia și altele.
Un blog foarte frumos , "fara Dumnezeu omul e un biet animal rational care vine de nicaieri si se duce spre nicaieri" , ne este greu in zilele astea , mai ales ca diavolii isi fac jocurile , luam in ras totul , ei , dracii , castigand un avantanj enorm in planul lor de a batjocorii lucrarile Domnului.
RăspundețiȘtergereVa multumesc pentru aprecieri!
RăspundețiȘtergereIntr-adevar, fara Dumnezeu nu am fi nimic!
El ne invata sa iubim si sa-i invatam si pe altii sa iubeasca!
Dumnezeu e totul!