La zece zile dupa Inaltarea lui Hristos,
respectiv la 50 de zile de la Invierea Sa, praznuim Rusaliile -
Pogorarea Sfantului Duh, cunoscuta si sub denumirea de Cincizecime. Ca
vechime, Rusaliile coboara pana in veacul apostolic. In primele secole
crestine, praznicul Cincizecimii era o dubla sarbatoare: a Pogorarii
Duhului Sfant si a Inaltarii lui Hristos. In jurul anului 400, cele 2
sarbatori s-au despartit una de cealalta.
Daca prin lucrarea Duhului Sfant,
Dumnezeu Fiul S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat, tot prin Duhul
Sfant ni se impartaseste viata dumnezeiasca si omeneasca a lui Hristos.
Pogorarea Sfantului Duh este actul de trecere a lucrarii mantuitoare a
lui Hristos, din umanitatea Sa in oameni. Astfel, Biserica se constituie
prin aceasta extindere a vietii lui Hristos in noi.
Evenimentul Pogorarii Duhului Sfant este
descris in cartea "Faptele Apostolilor” (F.A. 2,4). Aici se spune ca
Duhul Sfant Se pogoara din cer ca un vuiet mare de vant si Se imparte
deasupra capului fiecaruia din cei prezenti, in chip de limbi de foc.
La Pogorarea Duhului au fost prezenti numai Apostolii?
Textul "Cand a sosit ziua Cincizecimii,
erau toti impreuna in acelasi loc" (FA. 2, 1), a dat nastere la multe
nedumeriri, pentru ca nu se precizeaza cine sunt acei "toti”. Din
dorinta de a aduce mai multa lumina in acest caz, versiunea romana a
Noului Testament a introdus termenul de "Apostoli”.
Insa, daca se omite cuvantul "Apostoli",
poate rezulta ca in acea zi se gaseau laolalta nu numai cei doisprezece,
ci toti cei o suta douazeci de frati care s-au aflat impreuna cu
Apostolii alaturi de Iisus, incepand cu Botezul savarsit de Ioan si pana
la Inaltare (F.A. 1, 22). Sfantul Ioan Gura de Aur, Teofilact si alti
exegeti, afirma ca la Cincizecime au fost prezenti nu numai apostolii,
ci si alti frati. De aici reiese ca Sfantul Duh s-a revarsat peste toti
membrii Bisericii, si nu numai peste ierarhia reprezentata de apostoli.
Exegeza ortodoxa, precum si cea romano-catolica, bazate pe Traditie,
afirma ca la Cincizecime era de fata si Maica Domnului.
Faptul ca limbile apar "impartite",
denota ca fiecare persoana se invredniceste in mod propriu de primirea
Duhului. Acest Duh sfinteste pe fiecare om in parte si pe toti laolalta,
adica sfinteste persoane in comuniune sau pentru comuniune.
Rusaliile - momentul in care Apostolii incep sa graiasca in limbi necunoscute
Dupa Pogorarea Sfantului Duh, Apostolii
au primit puterea de a grai in limbi necunoscute de ei pana atunci. Au
descoperit invatatura Mantuitorului si altor neamuri, in diferite limbi.
Inceputul a avut loc chiar in aceasta zi, a Pogorarii Duhului Sfant,
cand s-au facut intelesi de toti iudeii veniti la Ierusalim din tot
Orientul. Pelerinii neputand sa-si explice cum de puteau predica in
graiuri diferite, unul dintre ei ii acuza ca ar fi "plini de must",
adica beti (F.A. 2, 13). Atunci Sfantul Petru a luat cuvantul pentru a-i
apara pe Apostoli de o asemenea invinuire, dar si pentru a vorbi
multimilor despre Hristos. El le-a descoperit ca se implinise profetia
lui Ioil: "Iar in zilele din urma, zice Domnul, voi turna din Duhul Meu
peste tot trupul" (F.A. 2, 17, Ioil 3, 1). In urma cuvantarii lui Petru,
trei mii de persoane au primit botezul.
Se obisnuieste sa se vorbeasca de trimiterea Sfantului Duh in lume, ca despre un act prin care Duhul ar lua locul lucrarii lui Hristos. In acest caz, Biserica ar fi numai opera Sfantului Duh. In realitate insa, Duhul trebuie vazut intotdeauna ca Duhul lui Hristos, deci, nu trebuie vazut sau conceput ca despartit de Hristos.
Se obisnuieste sa se vorbeasca de trimiterea Sfantului Duh in lume, ca despre un act prin care Duhul ar lua locul lucrarii lui Hristos. In acest caz, Biserica ar fi numai opera Sfantului Duh. In realitate insa, Duhul trebuie vazut intotdeauna ca Duhul lui Hristos, deci, nu trebuie vazut sau conceput ca despartit de Hristos.
Exista obieiul ca in ziua de Rusalii, sa
se aduca in biserica frunze de nuc sau de tei, simbol al limbilor ca de
foc, ca semne ale coborarii Sfantului Duh. Ele sunt binecuvantate si
impartite credinciosilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu