Interzise pe vremea regimului comunist, sectele religioase s-au înmulțit excesiv odată cu schimbarea sistemului politic.
Termenul nu este însă foarte bine stăpânit de mulți români, care
confundă cultele recunoscute de lege, asemeni Bisericii Baptiste sau celei
Adventiste, cu secte obscure sau interzise din cauza practicilor pe
care le impun. Dacă în democrație fiecare este liber sa creadă în orice,
atâta vreme cât nu-și lezează semenii, permisivitatea legii românești a
cultelor a permis apariția multor escroci care
pozează în profeți. Sărăcia generalizată din România face din țara
noastră un teren extrem de fertil pentru secte, tot mai mulți
români, "amețiți" de speranța mântuirii sufletului, de avantajele
materiale pe care le oferă în prima fază sectanții, sunt racolați de tot
soiul de organizații dubioase. Despre acest subiect s-a discutat încă
din 1990, până la saturație, însă concluziile dezbaterilor s-au bătut de
fiecare dată cap în cap. Departe de a încerca să judec în vreun
fel convingerile, ideile sau obiceiurile sectelor care și-au făcut
apariția în ultimul timp în România, am selectat câteva dintre așa-numitele culte care își desfășoară activitatea în țara
noastră. Am pornit de la o idee unanim acceptata: speranțele oamenilor
nu sunt ceva cu care semenii lor au voie să se joace. Iar cea în viața
de apoi e una dintre cele mai delicate. Tocmai din aceasta cauză,
vânzătorii de iluzii din acest domeniu reprezintă un pericol pentru
potențialele lor victime.
Într-o zona calcaroasă, cu aproape șase ani în urmă, în peștera de la
Roșcani, câțiva oameni și-au găsit adăpost. Veniseră aici pentru a-l
urma pe învățătorul lor, Francisc Maitreya, și pentru credință întemeiată de acesta, “Noua învățătura”. Și-au părăsit familiile și au
renunțat la viata lumeasca pentru a trai în post si rugăciune, asa cum
le cere mentorul lor. Au primit intelegere din partea autoritatilor
locale si a Directiei Silvice Deva si, intr-un timp scurt, au ridicat un
schit, pe care l-au numit “Schitul luminii si iubirii”. Iar ei,
pustnicii din peătera de la Roscani, s-au autointitulat “Crestinii noii
ere” sau “Fiii luminii”. Noua invatatura, credinta imbratisata de “fiii
luminii” din pestera de la Roscani, a stirnit, pe de-o parte, valuri de
protest si de neincredere din partea satenilor de aici, iar pe de alta
parte, a atras adepti si discipoli de pretutindeni, din tara si din
strainatate. Credinta este un amestec cel putin ciudat intre ortodoxism
imbinat cu cutume din religiile orientale, hinduism si budism. Adepții
lui Maitreya fac cruce ca ortodocsii, ii slavesc pe Iisus Hristos și pe
Maica Domnului, dar cred in reincarnare, fac exercitii de yoga si
medițatii. Pustnicii din pestera de la Roscani nu maninca deloc carne
si, de cele mai multe ori, nici oua, lapte si brinza. Locul de
rugaciune, altarul din pestera, unde n-ai voie sa intri incaltat, este o
incapere mica, circulara, tapisata cu stofa rosie. Simbolurile
credintei “Noii invataturi” sint aplicate pe unul din peretii altarului:
o cruce din lemn, o candela, trei imagini reprezentind calea initiata
de invatator si fotografia acestuia, in timpul unei meditatii. Atit
drumul pina la altar, cit si locul de rugaciuni sint luminate feeric de
luminari. In rugaciuni, invatatorul Maitreya, maestrul spiritual, este
invocat de multe ori si preaslavit. “In numele Tatalui, al Fiilor si-al
sfintului Soare” este inceputul unei rugaciuni a discipolilor lui
Maitreya. Invatatorul este cel de-al saptelea avatar, adica fiu al lui
Dumnezeu, primii sase fiind Krishna, Rama, Buda, Mahomed, Zamolxes si
Iisus, afirma discipolii lui Maitreya. Credinciosii de la schitul din
Roscani sustin ca invatatorul lor a vindecat sute de persoane, din tara
si din strainatate. “A vindecat oameni bolnavi de cancer si a extirpat
tumori de pe creier”, spun discipolii.
Martorii lui Iehova sînt foarte
cunoscuţi pentru mărturia lor la colţurile străzilor sau de la uşă la
uşă. De ce sînt ei atît de activi? Deoarece, pentru a-şi cîştiga
mîntuirea, ei cred, că trebuie să mărturiseşti foarte mult. Ei nu
cred
în iad, ei nu se tem de pedeapsa veşnică, dar se tem că nu vor putea
satisface standardele lui Dumnezeu pentru mîntuire. Russell a negat
existenţa iadului, dar a pus în loc teroarea lui Dumnezeu. De ce
“lucrează” atît de mult un martor? Nu pentru că-L iubeşte pe Dumnezeu ci
pentru că este terorizat de Dumnezeu, în locul iadului, Russell a pus
ceva mult mai îngrozitor – moartea sufletului ca şi a trupului.
Biserica lui Isus Hristos a Sfinţilor din Zilele din Urmă a fost
fondată la 6 aprilie 1830, în vestul statului american New York, de
Joseph Smith (1805-1844). Smith, considerat de către mormoni profet al
lui Dumnezeu, a pretins că Dumnezeu şi Iisus Hristos au venit la el în
1820, că i-au ordonat să nu adere la nici o biserică, pentru că toate
sunt imperfecte şi incomplete, şi că i-au promis că într-o zi va fi
reintrodusă, prin el, biserica adevărată. Zeciuiala este destul de comunã în multe sisteme de credinţã, dar
rareori este obligatorie. Teologia mormonã susţine cã pentru a ajunge cu
certitudine în grãdina raiului, este absolut necesarã plata unei
cotizaţii. Legea zeciuielii sau contribuţia voluntară a unei persoane cu
o zecime din venitul său anual pentru lucrarea Domnului, a fost
cunoscută încă din vremurile Vechiului Testament. Avraam i-a plătit
zeciuială lui Melhisedec (Geneza 14:17-20).Una dintre cele mai faimoase învãţãturi interzice consumul de cafea,
ţigãri şi droguri, iar consumul de alimente trebuie sã se facã raţional,
fãrã excese. Mormonii considerã cã în anul 1833, Dumnezeu i-a revelat
lui Joseph Smith o lege a sănătăţii pentru ca noi să ne menţinem
trupurile sănătoase şi active. Această lege este cunoscută sub denumirea
de Cuvântul de înţelepciune.
Oameni care au rămas membrii unor biserici creştine, dar au vederi
similare cu Unitarienii se numesc “liberali”. Unitarienii şi liberalii
sînt de acord asupra următoarelor puncte cheie:
– Ei nu cred că Biblia este Cuvîntul lui Dumnezeu. Unii dintre ei
recunosc doar o parte a Bibliei ca fiind Cuvîntul lui Dumnezeu, restul
fiind superstiţii.
– Ei nu cred că Dumnezeu este o persoană. Ei cred că El este o
Forţă, un Suprasuflet, un impuls Primar sau chiar că El este mort!
– Ei îl consideră pe Isus doar un om, unul excepţional de talia lui
Moise sau Buda. După părerea lor, contribuţia principală a lui Isus a
fost aceea de învăţător.
– Teologia lor se schimbă tot timpul. Dr. Dana McLean Greely, lider
al Unitarienilor, a formulat acest lucru astfel: “De fapt noi,
unitarienii ne schimbăm tot timpul şi nu sîntem constrînşi de o anumită
carte – Biblia – sau de o anumită persoană, – fie chiar şi Isus, sau de
un anumit oraş ca loc de formare sau de autoritate, ca Roma, Mecca,
Boston etc.”.
Ei cred că omul nu trebuie să se uite la Dumnezeu pentru mîntuire ci
el, omul, trebuie să fie propriul său mîntuitor. Un lider unitarian,
Reverendul Cari M. Chorowsky, exprimă astfel poziţia lor despre
mîntuire: “Unitarienii recunosc în parte răul şi responsabilitatea
omului. Din cauza corupţiei totale a omului, probabil Dumnezeu a trimis
în lume pe singurul Său Fiu ca să moară pentru oamenii păcătoşi. Dar cei
mai mulţi unitarieni consideră această doctrină ca jignitoare,
nebiblică şi chiar imorală. Ea nu este compatibilă cu natura lui
Dumnezeu şi cu demnitatea omului, pe care Cel Etern l-a creat după
chipul Său, iubindu-1 cu o iubire veşnică”.
Scientologia este o religie inventata de un scriitor SF, pe nume Ron
Hubbard, ce a intrat in contact cu ideile de neosatanism. In conceptia
lui L.R. Hubbard, omul consta din trup (corp), minte (mind), inteleasa
ca ratiune, spirit sau simtire, si thetan (un fel de suflet al
spiritului, adevaratul eu). Esential este, insa, doar acest thetan care,
in acceptiunea lui Hubbard, este vesnic si parcurge un lung sir de
reincarnari. De asemenea, acesta se poate separa de trup. L.R. Hubbard
pretinde chiar ca poate dovedi stiintific acest lucru, motiv pentru care
revendica dianetica ca o adevarată știință. Organizatia scientologica
se pretinde a fi o comunitate religioasa, ba mai mult decat atat chiar
„Biserica”. Cu toate acestea, dintr-o multime de afirmatii ale lui L.R.
Hubbard rezulta clar ca in centrul gandirii si preocuparilor
scientologice nu se afla vreun anume continut religios, ci in permanenta
acumularea a cat mai multe bunuri materiale: „Faceti bani, faceti mai
multi bani, determinati-i si pe ceilalti oameni sa produca, asa incat sa
faca bani”. Pe de alta parte, organizatia se autointituleaza „Biserica”
pentru a face sa creasca vanzarile, mai ales atunci cand este vorba de
difuzarea cartii despre Dianetica. Daca prin
religie intelegem o actiune
sau o atitudine care presupun o credinta in cineva, o teama de cineva
sau existenta unei forte divine diriguitoare, cum ar fi un zeu personal,
atunci scientologia nu este religie. Intr-adevar, Scientologia pretinde
supunere si veneratie, dar nu fata de un Dumnezeu, indiferent cum s-ar
numi El, ci in numele unei pretinse capacitati de a garanta omului
„supravietuirea”. Facand abstractie de existenta unui Dumnezeu personal,
in care cineva sa poata crede, Scientologia pretinde, in schimb,
credinta in comunitatea scientologica, ca si o disciplina si o supunere
oarba a adeptilor fata de aceasta organizatie. Intregul sistem
scientologic se fundamenteaza pe o irationalitate magica. Baza acestuia o
reprezinta povestea science-fiction, destul de fascinanta de altfel
pentru naivi, despre suprafiinte nemuritoare (asa-numitii thetan-i),
care intr-o perioada foarte indepartata si-ar fi parasit „patria
cereasca” (de pe o alta planeta), ar fi primit un „trup – MEST” (termen
inventat de Hubbard) pe un pamant nou pentru ei, aici ar fi dobandit
capacitati nelimitate, si care acum cu ajutorul exclusiv al organizatiei
scientologice ar redobandi „libertatea totala fata de materie, energie,
spatiu si timp”. Faptul ca asemenea fantezii magice nu sunt doar un
prilej de ridicol, ci realmente pot deveni periculoase, il arata cursul
istoriei Scientologiei, pretentia puerila si magica de atotputernicie a
organizatiei nascute din acest tip de gandire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu