
Desigur, nu trebuie sa uitam ca punctul culminant al Revelatiei este intruparea Fiului lui Dumnezeu. Dar Duhul Sfant este Cel care Il reveleaza pe Fiul lui Dumnezeu Care-si asuma umanitatea. Duhul Sfant Il reveleaza pe Cuvantul lui Dumnezeu inca inaintea intruparii, din vesnicie.
Fiul si Duhul, Cuvantul si Puterea lui Dumnezeu
realizeaza impreuna Revelatia si lucrarea lui Dumnezeu in creatie.
Realitatea fundamentala care explica rolul Sfantului Duh in Revelatie si in Biserica este locul Sau in Sfanta Treime.
1. Sfantul Duh in Treime
Dupa invatatura ortodoxa, Sfantul Duh purcede din Tatal si straluceste din Fiul. Aceasta invatatura si-a gasit formularea cea mai limpede la patriarhul Constantinopolului, Grigorie Cipriotul (1283-1289).
Potrivit acestei invataturi Sfantul Duh, stralucind
din Fiul, Il lumineaza pe Acesta nu numai in fata Tatalui, dar si in
fata noastra. Astfel, cu iradierea Lui care Il lumineaza pe Fiul, Duhul
patrunde in constiinta noastra si intareste in ea capacitatea de a-l
cunoaste pe Fiul, si prin el pe Tatal.
Dar, dupa Sfantul Grigorie Palama,
Sfantul Duh, care purcede de la Tatal spre Fiul si straluceste din Fiul
spre Tatal, nu il lumineaza numai pe Fiul in fata Tatalui, ci
reprezinta si bucuria Tatalui pentru Fiul si bucuria Fiului pentru
Tatal. In aceasta bucurie consta stralucirea Lui.
Asa cum, atunci cand straluceste din Fiul spre Tatal,
Duhul aduce Tatalui stralucirea si bucuria Fiului, tot astfel El ne
face sa stralucim ca niste fii, ne imbratiseaza cu bucuria si iubirea
pentru Tatal.
Astfel, Duhul sadeste si intareste in noi capacitatea
de a-L percepe pe Dumnezeu, o sensibilitate filiala. Aceasta
sensibilitate ne apare ca simtirea noastra proprie, subiectiva. Totusi,
ne dam seama ca in ea se gasesc imprimate sensibilitatea Duhului si cea a
Fiului. Distingem in ea persona noastra, persona Duhului Sfant si persoana Fiului. Sensibilitatea formeaza un tot, dar persoanele sunt distincte.
Duhul nu aduce deci in noi o lumina teoretica, ci o
lumina care imbratiseaza inima noastra pentru Fiul si pentru Tatal.
Faptul ca Duhul aduce lumina lui Dumnezeu in noi Mantuitorul il exprima in acesti termeni: "Nu voi veti vorbi, ci Duhul Tatalui vostru va vorbi in voi" (Mt.20,20). Iar Apostolul Pavel
scrie: "Tot astfel Duhul vine in ajutorul slabiciunii noastre, caci noi
nu stim sa ne rugam asa cum trebuie, ci Duhul insusi se roaga pentru
noi cu suspine negraite" (Rom.8,26). Intemeindu-se pe aceste expresii si
pe invatatura despre Duhul Care purcede din Tatal si straluceste prin
Fiul, astfel ca in acelasi timp si Fiul straluceste in lumina Duhului,
Parintii au considerat pe Sfantul Duh drept Persoana Care aduce in
suflete energia divina, Care devine in acestea capacitatea de a-L cunoaste si de a-L iubi pe Dumnezeu. Sfantul Grigorie Palama este cel ce a precizat formularea dogmatica a acestei conceptii. "In primele opt secole,
remarca Paul Evdokimov, am asistat la un ciclu hristologic care a facut
loc in secolul al IX-lea unui ciclu pnevmatologic. Prin calea isihasta,
acesta din urma isi atinge punctul culminant in secolul al XI V-lea si
isi gaseste armatura dogmatica in invatatura Sfantului Grigorie
Palama si in definitiile Sinoadelor de la Constantinopol. Adagiul
patristic: "Dumnezeu s-a facut om ca omul sa se poata face dumnezeu"
pune "indumnezeirea" fiintei umane drept scop al iconomiei mantuirii.
El primeste o aprofundare decisiva in lumina teologiei Sfantului Duh si
a invataturii energiilor divine" ."Palamismul desavarseste marea
elaborare pnevmatologica a Evului Mediu bizantin caci, dupa Palama, "energia necreata este inseparabila de Duhul Sfant"".
Aceasta nu inseamna ca energia divina este proprie
numai Duhului, ci ca Duhul este Cel care o introduce in creatie si ii da
toata eficacitatea Sa.
Duhul primeste de la Tatal aceeasi energie necreata ca si Fiul, dar nu exista nici o confuzie intre cele trei Persoane:
Duhul primeste aceasta energie in felul Sau propriu, tot asa cum El
poseda fiinta divina in felul Sau propriu. In toate privintele Duhul
Sfant isi pastreaza rolul de a Treia Persoana in Treime. Si in nici un
chip El nu poate deveni a Doua, pentru ca Treimea nu se poate reduce la o
dualitate si pentru ca fiecare Persoana isi pastreaza in Treime rolul
Sau distinct. Cea de a treia Persoana le confirma pe celelalte doua in
distinctia lor, nelasandu-le sa se confunde intr-una singura, asa cum se
intampla in anumite sistematizari ale filioquismului.
Sfantul Atanasie scrie: "Domnul a spus ca Duhul este "Duhul Adevarului"
indicind prin aceasta faptul ca in El Treimea isi gaseste desavarsirea"
. Numai cei Trei intr-o reciprocitate neintrerupta fiecare unic si in
acelasi timp implicandu-i pe ceilalti fara a-i confunda, reprezinta
desavarsirea existentei si a relatiei. Trebuie sa existe un al Treilea
pentru a depasi dualitatea fara sa existe confuzie a celor Doi. Daca
n-ar exista decat Doua Persoane, Ele ar risca fie sa se confunde, fie sa
se separe total. Numai o a Treia Persoana poate asigura comuniunea de
bucurie a celorlalte Doua.
Sfantul Duh face imposibila o relatie impersonala in
Dumnezeu, asa cum tot El face imposibila o atare relatie intre oameni.
Cea de-a Treia Persoana inseamna orientarea Celei Dintai catre Cea de-a
Doua, ca si orientarea diferita a Celei de-a Doua catre Cea Dintai.
Daca, nascandu-l pe Fiul, Tatal aseaza in fata Acestuia, in loc de
nimic, o Persoana Care ii este egala, purcezan-du-L din Sine pe Sfantul
Duh, El nu aseaza pe cineva in loc de nimic, ci pe cineva prin care El
insusi se orienteaza catre Fiul, adica spre o Persoana care exista. Si,
prin aceasta a Treia Persoana nu se manifesta numai bucuria Celei Dintai
fata de Cea de-a Doua, ci si bucuria Celei de-a Doua catre cea Dintai,
pentru ca Aceasta este obarsia sau principiul care face sa existe tot
ceea ce exista. Dar Cea de-a Treia nu este numai un semn al bucuriei
Tatalui fata de Fiul. O bucurie neimpartasita nu ar fi o adevarata
bucurie. Cea de-a Treia ingaduie Fiului sa transforme bucuria primita de
la Tatal in bucurie fata de Tatal.
Si aceasta nu este numai o bucurie proprie Tatalui si
Fiului, ea apartine deopotriva Duhului Sfant Care poarta aceasta
bucurie de la Unul la AltuL De aceea, Sfantul Grigorie Palama
scrie: "Astfel Duhul Sfant este bucuria dinainte de veci a Tatalui si a
Fiului, in care Acestia impreuna se bucura. Aceasta bucurie este
trimisa de Acestia Doi celor care sunt vrednici de ea... dar existenta
Sa (personala) vine numai de la Tatal". O bucurie care ea insasi ar fi
impersonala i-ar lasa pe Cei Doi inca separati. Bucuria desavarsita
dintre Cei Doi cere prezenta unui al Treilea Care sa depaseasca orice
preocupare de sine si sa permita celorlalti Doi sa depaseasca nu numai
separatia solitara dar si dualitatea inchisa.
Fiecare lucrare este realizata de Cei Trei: este
bucuria si stralucirea comuna. Dar fiecare Persoana infaptuieste
lucrarea comuna in modul care ii este propriu.
Sfantul Duh duce la bun sfarsit fiecare energie sau
lucrare divina si, in acest sens, se spune ca El o desavarseste. Dar El
nu ar putea sa o duca la capat si sa o desavarseasca, daca nu ar primi-o
de la Tatal si nu ar arata-o prin Fiul, sau daca Fiul nu ar arata-o
prin Duhul. In Duhul fiecare lucrare isi atinge scopul sau pentru ca
desavarsita comuniune in Dumnezeu, care exista nu numai in fiinta comuna
dar si in fiecare lucrare, se manifesta si se infaptuieste in Cea de-a
Treia Persoana.
Se intelege acum ca Duhul joaca un rol deosebit de
important in raportul pe care Dumnezeu il stabileste cu creatia Sa si in
lucrarea Sa de mantuire a acesteia.
Duhul este bucuria lui Dumnezeu revarsan-du-se asupra
creatiei pentru a asigura o orientare innoita a creatiei catre
Creatorul sau, depasirea separatiei dintre Dumnezeu si creatia Sa si
deci realizarea deplina a acesteia. Concentrata in Sfantul Duh, bucuria
lui Dumnezeu se revarsa datorita Lui in inimile noastre, astfel ca
suntem introdusi in insasi bucuria Treimii.
2. Sfantul Duh in Revelatie
Introducand energia divina in profunzimea creatiei,
Sfantul Duh suscita, in acelasi timp si in masura in care aceasta
energie vine in intregime de la Hristos, o sensibilitatea pentru Dumnezeu, pentru prezenta si actiunea divina in viata umana
si in lume. "Fara Duhul, scrie Sfantul Atanasie, suntem straini de
Dumnezeu si departe de El iar prin impartasirea de Duhul suntem legati
de Dumnezeire. Deci, a fi noi in Tatal nu e al nostru,
ci al Duhului Care este in noi si ramane in noi, cat il pastram in noi
prin marturisirea (credintei)". In Sfantul Duh, si prin acesta in
Hristos,, Dumnezeu indumnezeieste creatura, pentru ca Duhul o face
transparenta lui Dumnezeu. "in El (Duhul) -noteaza mai departe Sfantul Atanasie
- Cuvantul slaveste creatura si, indumnezeind-o, o infatiseaza Tatalui.
De aceea, Cel care uneste creatura cu Cuvantul, nu poate fi El insusi o
creatura".
Aceasta sensibilitate este mai intai capacitatea pe
care o primeste sufletul de a-L percepe pe Dumnezeu dincolo de toate.
Dar cel care devine sensibil fata de Dumnezeu devine astfel si fata de
semenii sai: el il vede in acestia pe Dumnezeu si ii vede pe ei in
Dumnezeu. Aceasta sensibilitate fata de Dumnezeu il face deci pe om in
intregime omenesc. Prima treapta a acestei sensibilitati e credinta. Pe
masura ce aceasta se dezvolta, intuitia realitatii transcendente si
totodata atotprezente a lui Dumnezeu nu inceteaza sa sporeasca in om.
Cel care are aceasta sensibilitate il vede pe Dumnezeu pretutindeni, in
toate lucrurile. Sadita in suflet de catre Duhul, aceasta sensibilitate
este deopotriva a Duhului Sfant si a omului. Acest sentiment de a fi
totdeauna si pretutindeni in prezenta lui Dumnezeu indeamna la o rugaciunea neincetata.
Aceasta sensibilitate este in acelasi timp o
afectiune profunda si un sentiment acut de responsabilitate fata de
Dumnezeu. Parintii greci au numit-o aisthesis toii noos sau "simtirea
mintii"
Responsabilitatea poate sa ia forma fricii, a
ascultarii fata de o misiune, a obligatiei de a evita pacatul, de a duce
o viata curata. Toata aceasta gama de sentimente este produsa de Duhul
Sfant. In fiinta umana,
faptura neinsemnata, responsabilitatea fata de Dumnezeu pe care o
suscita Duhul ia forma adoratiei, daca este iubire curata, ori pe cea a
fricii si cutremurului, daca se asociaza constiintei pacatului, ori pe
cea a unei misiuni interioare daca descopere obligatia absoluta de a
implini vointa lui Dumnezeu. Numai Duhul poate sa trezeasca in noi
raspunsul la iubirea si chemarea Tatalui, pe care Duhul insusi ni-l
aduce. Numai Duhul poate da acestui raspuns incandescenta si bucurie.
Numai Duhul ne poate face sa participam la sensibilitatea si la
responsabilitatea Fiului fata de Tatal.
Toate aceste atitudini apar la cei care primesc
Revelatia. Daca, in primele etape ale Revelatiei, Duhul lui Dumnezeu i-a
uimit pe oameni prin manifestari de putere, prin mijlocirea unor acte
exterioare extraordinare, odata cu profetii actiunea Sa se exprima mai
degraba prin forta spirituala si morala data lor ca si celorlalti oameni
de catre Dumnezeu. Iar acest dar implica colaborarea omului,
efortul sau de a aprofunda relatia cu Dumnezeu, pentru a indeplini
misiunea care i-a fost incredintata, pentru a duce o viata conforma cu
vointa divina.
Salasluirea si lucrarea in sufletul omenesc
caracterizeaza pe Duhul Sfant fiindca, prin natura sa, sufletul este
pregatit pentru aceasta lucrare a Duhului. Ca expresie a ipostasului
uman, sufletul este o imagine a Logosului divin iar prin atractia pe
care el o simte in mod natural spre Dumnezeul personal si spre
persoanele umane, el are in sine inca de la inceput pe Duhul lui
Dumnezeu. Slabind aceasta tendinta spre relatia cu Persoana suprema si
cu celelalte persoane umane,
pacatul a pus sufletul intr-o stare contrara naturii sale. Salasluirea
Duhului restabileste si intareste sufletul in capacitatea sa de relatie
cu Dumnezeu si aproapele; prin aceasta el il restaureaza in starea
conforma naturii sale - pros tb ek physeos kallos -cum spune Sfantul Vasile cel Mare.
Tocmai pentru ca reprezinta desavarsirea relatiei
dintre persoana Fiului si cea a Tatalui, Sfantul Duh are capacitatea de a
intari relatia subiectului uman, ca si chip al Fiului dumnezeiesc, cu Dumnezeu si cu fiecare subiect personal in parte.
Astfel, sufletul devine transparent lui Dumnezeu si
Dumnezeu devine transparent pentru suflet. Sfintenia este starea de
transparenta a Duhului devenita interioritate a sufletului,
in timp ce transparenta sufletului devine interioritate a lui Dumnezeu.
Numai unind subiectivitatea sa cu subiectivitatea Duhului, Sfant prin
fiinta Sa, se poate omul sfinti pe sine. Unit cu Duhul, sufletul devine
transparent, Ii vede pe Fiul si pe Tatal, face ca Dumnezeu sa
straluceasca prin el. Ca al Treilea, Duhul il deschide pe om lui
Dumnezeu si pe om omului, pentru ca El insusi este capacitatea suprema a
deschiderii, pentru ca El este legatura de iubire dintre Tatal si Fiul.
Chiar inaintea intruparii, Sfantul Duh stralucea in Cuvantul. Totusi,
abia in Hristos se realizeaza deplina intoarcere a Duhului Sfant in
fiinta umana. Fiind ipostasul care si-a insusit natura umana, Hristos
poarta in insasi umanitatea Sa pe Duhul Sfant in toata plenitudinea Sa.
in intruparea Fiului,
Duhul se afla unit in mod ipostatic cu Acesta asa cum este din
vesnicie. Ca om, Hristos L-a primit astfel pe Duhul pentru totdeauna,
asa cum L-au primit patriarhii, regii si profetii lui Israel. Dar El L-a
primit pe Duhul in intregime asa cum nu L-au primit acestia. Duhul ca
ipostas Se odihneste in permanenta asupra Fiului inca
de la intruparea Acestuia. Ceea ce se descopera la
Botez, cand Duhul apare intre Tatal si Fiul intrupat, unindu-I intr-un
anume fel si miscandu-se de la Unul la Celalalt. Tatal le arata tuturor
pe Fiul intrupat asupra Caruia coboara Duhul sub chipul unui porumbel:
"Acesta este Fiul Meu Cel iubit intru Care am binevoit". intruparea
Fiului permite aceasta manifestare. Ca om, Fiul raspunde in numele
nostru iubirii Tatalui printr-o iubire ascultatoare pana la jertfa Crucii;
acest raspuns permanent El l-a dat in Duhul Care ramane intre El si
Tatal. Ca om, Hristos a ridicat la treapta cea mai inalta sensibilitatea
umana fata de Tatal si responsabilitatea fata de toti oamenii. De
aceea, El ridica la cea mai inalta treapta si rugaciunea pe care o
adreseaza Tatalui pentru toti fratii Sai intru umanitate si pentru
intreaga creatie. De aici vine si faptul ca El primeste ca om cea mai
inalta putere din partea Tatalui: puterea supranaturala a iubirii,
putere capabila sa transforme sufletele si sa depaseasca limitele
naturii.
Totusi, aceasta putere deplina asupra sufletelor prin
care El le face sensibile fata de Dumnezeu si provoaca, fara a distruge
legile naturii, efecte care nu provin din aceasta, Hristos o arata
numai in momentul invierii Sale si mai ales al inaltarii
Sale, cand natura Sa umana, in intregime indumnezeita, devine pe deplin
transparenta pentru Tatal si pentru oameni, atunci cand El realizeaza
si ca om, in mod integral, capacitatea Sa de comuniune cu Tatal si cu
oamenii.
Domnul fagaduieste Apostolilor ca Duhul Sfant ii va
umple si pe ei cu puterea Sa: "Cand Duhul Sfant va veni peste voi veti
primi putere" (F. Ap. 1,8). Fara puterea Duhului, adica fara
Cincizecime, Biserica nu ar fi ajuns la existenta concreta si nu ar fi
durat. Revelatia nu s-ar fi impus ca o evidenta. "Cuvantul si predica
mea, scrie Pavel corintenilor, nu au stat in cuvintele convingatoare ale
intelepciunii omenesti, ci in adeverirea Duhului si a puterii, pentru
ca credinta voastra sa fie intemeiata nu pe intelepciunea oamenilor, ci
pe puterea lui Dumnezeu" (I Cor.2, 4-5. cf. I Tes.1,5).
Se poate deci considera ca Duhul este implicat
pretutindeni unde Scriptura evoca puterea cu care s-a raspandit
Evanghelia. Caci Vestea cea Buna "este pentru cel ce crede in puterea
lui Dumnezeu" (I Cor. 1,16). Ca imparatie a lui Dumnezeu in mers, Biserica incepe cu patrunderea in suflete a acestei Evanghelii a puterii, apoi dureaza si se dezvolta prin ea: "Caci imparatia lui Dumnezeu
nu sta in cuvant ci in putere" (I Cor.4,20). Sfantul Duh coborat la
Rusalii nu intemeiaza numai Biserica, dar ramane in ea cu undele energiilor Sale necreate, nevazute dar lucratoare.
Subliniind faptul ca imparatia lui Dumnezeu consta
din putere, Scriptura a indicat prin aceasta ca Duhul si puterea Lui se
manifesta in Biserica. Biserica este revelatia lui Dumnezeu
in Hristos a Carui eficacitate se prelungeste prin Duhul si puterea
Lui. Ea continua Revelatia in Hristos, nu ca o sporire a continutului
sau, ci ca o actualizare in Duhul a prezentei lucratoare a lui Hristos
care S-a revelat deplin prin faptele si cuvintele Sale si prin cele ale Apostolilor.
Prin Duhul luam cunostinta de unitatea noastra cu Hristos
si dintre noi ca Trup al lui Hristos. Prin experienta si puterea
Duhului, Hristos ne devine transparent. Tot prin Duhul Sfant Dumnezeu
mentine lumea, actioneaza in ea si, prin tainele Bisericii,
o conduce spre telos-ul sau, spre desavarsirea ei. Prin Duhul Sfant El
isi infaptuieste planul de mantuire si de indumnezeire a lumii. Prin
Duhul Sfant oamenii primesc Revelatia lui Dumnezeu si Dumnezeu poate
lucra prin ei. in apele vii care izvorasc din Duhul Sfant Biserica isi
adapa radacinile si membrii sai primesc putere, credinta, sporire in
sfintenie. Prin Duhul Sfant se actualizeaza si se dezvolta comuniunea
celor care isi pun in Hristos toata credinta lor.
Astfel, asa cum in Sfanta Treime Duhul Sfant arata ca
Tatal si Fiul sunt Persoane distincte dar de o singura fiinta, unite
prin iubire, tot astfel Duhul Sfant ne consacra pe noi ca persoane
distincte zidindu-ne ca Biserica, unindu-ne prin bucuria unei comuniuni
depline. Prin Duhul Sfant intram in iubirea Tatalui si a Fiului, simtim,
chiar in distinctie, intreg focul iubirii Tatalui fata de Fiul Sau si
fata de noi in masura in care suntem uniti cu Fiul. Duhul Sfant este
focul - foc distinct, ipostatic - care iradiaza din Fiul devenit Fratele
nostru, foc care arde in noi devenind propria noastra iubire filiala
fata de Tatal. Prin Sfantul Duh "ne simtim uniti in Hristos si orientati
catre Tatal, si astfel alcatuim Biserica: Ubi Spiritus Sanctus, ibi
Ecclesia ("Acolo unde este Duhul Sfant, acolo este Biserica") spunea Sfantul Irineu, si acest adagiu, continua acelasi Sfant Parinte, poate fi rasturnat: Ubi Ecclesia, ibi Spiritus Sanctus
("Acolo unde este Biserica, acolo este Duhul Sfant"). Dar Sfantul
Irineu precizeaza: "Acolo unde este Duhul Sfant, acolo este Biserica si
acolo unde este Biserica, acolo este Adevarul". As spune ca adevarul
este plenitudinea realitatii. Si plenitudinea realitatii este Dumnezeu facut om, este comuniunea cu El.
Astfel este Biserica. Experienta deplinei comuniuni
personale ne-a devenit posibila prin intrupare. Nu exista comuniune
decat cu o persoana, iar Persoana desavarsita Care se face pe deplin
accesibila in misterul ei infinit - pastrandu-si totodata aceasta taina -
este Dumnezeu intrupat, Hristos. Nu exista viata adevarata, bucurie
adevarata decat in comuniunea noastra cu Hristos si in El, adica in
Biserica.
Dar Hristos nu poate face sa iradieze in noi aceasta comuniune decat pentru ca traieste El insusi in comuniunea infinita, desavarsita a Persoanelor Treimii. Dandu-ne Duhul Sfant, Hristos ne da Duhul acestei desavarsite comuniuni trinitare.
Omul agonizeaza cand este lipsit de orice comuniune
cu un alt om. Dar comuniunea dintre persoanele umane agonizeaza atunci
cand ea nu-si gaseste izvorul si fundamentul in Dumnezeu, Persoana
infinita sau mai degraba Unitate infinita de Persoane divine.
Relatia dintre persoana si persoana este singura cale
a realitatii si tainei. Numai aceasta adancire plina de iubire a unei
persoane in alta ofera viata si bucuria. Dar nu putem avea revelatia
celuilalt ca profunzime izvoratoare, ca sursa a unei vieti
nesfarsite, decat daca Duhul Sfant ni-l arata pe celalalt in Dumnezeu,
in taina Dumnezeului personal care se reveleaza. Singura Persoana din
care tasneste inepuizabil viata si lumina este cea a lui Hristos.
Experientele mistice pe care le cauta astazi multi tineri in yoga sau
in metafizica hindusa sunt destinate esecului daca nu ajung la
comuniunea personala cu Hristos, la inepuizabila. profunzime si caldura a
Persoanei Sale divino-umane. Doar in Persoana divino-umana a lui
Hristos, cunoscuta datorita focului Duhului, persoana
umana se salveaza de iadul singuratatii. Pentru ca nu poate fi vorba de
comuniune plenara si inepuizabila decat impreuna cu Persoana lui
Hristos si numai in Iisus. Hristos gasim Duhul unei comuniuni neincetate
dintre oameni, gasim Biserica.
Pentru toate aceste motive, Duhul Sfant este Persoana
care face din om un rug aprins, Care ne umple de lumina lui Hristos
daca incercam fara incetare sa traim in Hristos avand mereu in gandul
nostru pe Iisus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu