Câteva dintre aspectele vieţii şi credinţei creştin-ortodoxe româneşti şi din toată lumea!

Bine ati venit pe blogul credinciosilor ortodocși si nu numai !!!
Vreau sa va prezint câteva dintre aspectele vieţii şi credinţei creştin-ortodoxe româneşti şi din toată lumea!

marți, 28 aprilie 2015

Ortodocși și catolici - deosebiri și asemănări

Atât noi, ortodocşii, cât şi catolicii formăm marea familie creştină. Totuşi, Marea schismă ne-a separat în anul 1054.
Marea Schismă din 1054 este un eveniment ce a împărțit creștinismul în două mari ramuri, vestică (catolică) și estică (ortodoxă). Anul în care s-a petrecut este 1054, deși tensiunile datau de multă vreme între creștinătatea latină și cea greacă. Principalele cauze au fost dispute asupra autorității papale și inserării clauzei Filioque în Crezul de la Niceea, deși au existat și cauze minore, cum ar fi dispute legate de jurisdicția asupra anumitor regiuni, sau de alte practici liturgice.

Biserica ortodoxă folosește știința si filozofia pentru a apara și a explica credinta. Ea nu incearca sa reconcilieze stiinta cu credinta, ci atunci când exista suport stiintific pentru invataturile ortodoxe, le accepta. În niciun caz nu schimba articolele de credinta pentru a fi in concordanta cu stiinta zilei. Biserica romano-catolica, isi bazeaza doctrina pe cunostintele stiintifice ale momentului respectiv. Aceasta tendinta a devenit evidenta inca din sec.13 când Thomas de Aquino a unit credinta cu filozofia lui Aristotel. Intrucât stiinta evolueaza, iar ceea ce era valabil in sec.13 este inacceptabil pentru stiinta sec.17, face ca doctrina romano-catolica sa fie intr-o continua schimbare si ii confera un pronuntat caracter de instabilitate. Ortodoxismul pastreaza nealterata credinta, asa cum a fost primita de apostoli de la Isus, intrucat autoritatea evangheliilor si invataturile Sf.Parinti nu au fost niciodata contestate de catre biserica ortodoxa. Biserica romano-catolica a emis teoria dezvoltarii doctrinale, pentru a-si justifica desele schimbari doctrinale. Teologii catolici sustin ca Isus a dat doar samânta crestinismului, iar biserica a dezvoltat-o mai departe, adaptându-o la conditiile concrete. Aceasta libertate a dus de multe ori la devieri tragice (inchizitie, indulgente, vânatoarea de vrajitoare etc). In urma cu câteva decenii, la Conciliul Vatican II, catolicismul si-a revizuit din nou doctrina, ceea ce a facut ca diferentele dintre cele doua biserici sa se adânceasca si mai mult, iar totodata a creat o puternica opozitie in sânul catolicismului, aripa conservatoare acuzând in repetate randuri papalitatea si aripa liberala de a actiona in interese straine crestinismului.
Biserica romano-catolica afirmă ca ratiunea umana poate intelege si dovedi ca Dumnezeu este etern, infinit, bun, atotputernic etc. El este o fiinta reala si oamenii sunt la fel, numai ca sunt imperfecti. In consecinta, Dumnezeu, in viziunea romano-catolica, nu mai este Dumnezeul lui Avram, Isac si Iacob, ci este Dumnezeul savantilor si al filozofilor. Ortodoxismul sustine ca cunoasterea lui Dumnezeu a fost implantata in fiinta umana. Catolicismul sustine ca omul, cu intelectul sau si cu bunavointa Sf.Spirit, va fi capabil la un moment dat sa vada pe Dumnezeu. Ortodoxismul considera ca este imposibil ca omul sa vada pe Dumnezeu, cu exceptia celor mântuiti, care vor ajunge sa vada pe Isus. Catolicismul sustine ca Spiritul Sfânt purcede de la Tatal si de la Fiul (filioque), modificând astfel traditia apostolica prin care se spune ca Dumnezeu este sursa din care purced Fiul si Sf.Spirit.
Biserica ortodoxă afirmă ca Iisus si-a dat viata pentru a rascumpara pe multi. Biserica romano-catolica considera ca Iisus s-a rastignit pentru a rascumpara pacatul stramosesc, savârsit de Adam si Eva. In consecinta, romano-catolicii considera ca pacatul initial a fost transmis oamenilor, iar Iisus a venit pentru a sterge o datorie de onoare fata de Dumnezeu. Ortodoxismul sustine ca Dumnezeu a pedepsit pe om o singura data pentru acest pacat, luându-i inapoi nemurirea si izgonindu-l din rai. 
  Atât ortodocsii cat si romano-catolicii o considera pe Maria ca fiind Maica Domnului (Theotokos sau Deipare) si inteleg in acelasi fel Adormirea si Ascensiunea sa in ceruri. Deasemenea, ambele biserici cred ca Sf.Maria sta acum la picioarele Domnului si intervine pentru cei ce i se roaga. Catolicii insa, care cred ca toti oamenii se nasc purtând in ei povara pacatului stramosesc, au considerat ca trebuie sa creeze dogma imaculatei conceptii, pentru a o defini pe Sf.Maria ca fiind nascuta fara pacat, datorita meritelor lui Iisus. Aceasta este o dogma introdusa in anul 1854, de Papa Pius IX. Biserica ortodoxa, nu accepta ideea ca Maria s-a nascut in pacat, la fel cum nu crede ca pacatul stramosesc a fost transmis oamenilor. Pentru pacatul lui Adam, Dumnezeu a pedepsit pe om o singura data, facându-l muritor. De aceea, nu exista nici o justificare pentru aceasta dogma catolica. Ambele biserici cred ca Maria reprezinta biserica, deoarece biserica (care este si trupul lui Isus) devine mama noastra prin botez, iar Maria este si mama noastra.
Icoanele ortodoxe sunt reprezentari artistice ale lui Iisus, Sf.Maria sau ale sfintilor. Dumnezeu nu poate fi pictat, intrucât niciun om nu l-a vazut. Sfântul Duh a fost vazut sub forma de flacari sau a unui porumbel si nu poate fi pictat decât in acest fel. Icoanele sunt mai mult decât picturi sfintite si au un profund caracter teologic. Ortodocsii onoreaza si saruta icoanele, in semn de devotiune fata de persoana pe care o reprezinta. Icoanele nu sunt idoli; ele sunt ferestre spre o lume plina de taine, pe care oamenii nu o pot patrunde cu cele cinci simturi. Biserica romano-catolica foloseste însa statui, care sunt reprezentari tridimensionale si care creaza o senzatie de naturalism ce par a imita arta vechii Grecii sau a Romei.
- Exista purgatoriu, precum zic catolicii ?
- Purgatoriu nu este. catolicii zic ca intre Rai si iad ar fi un foc mare, unde merge sufletul cateva sute de ani si se curata acolo, apoi trece in Rai. Nu exista asa ceva. Noi avem Evanghelia Judecatii, pe care o au si ei, dar nu arata trei locuri, ci numai doua - raiul si iadul. Mantuitorul, cand va sta pe scaunul slavei Sale si va aduna toate popoarele de la zidirea lumii sa le judece, ii va desparti pe dansii, precum desparte pastorul oile de capre. Si va pune pe drepti de-a dreapta Sa si pe pacatosi de-a stanga Sa ... Si vor merge pacatosii in munca vesnica, iar dreptii in viata vesnica.
Deci nu putem zice ca sunt trei locuri, ci numai două: munca veşnică sau viata vesnica.
Cei mai mari dusmani ai catolicilor sunt protestantii si calvinii. Ei s-au rupt de Biserica Catolica la anul 1517, prin Martin Luther, fiind urmat de Zwingli, Calvin si Hus.
Care sunt punctele principale care ne despart de catolici ?
Invataturile principale care ne despart dogmatic si canonic de catolici sunt :
1 - Intai este filioque. Ei zic ca Duhul Sfant purcede si de la Tatal si de la Fiul. Aceasta greseala dogmatica este cea mai grea. Sfantul Evanghelist Ioan spune ca Duhul Sfant purcede de la Tatal si este trimis in lume prin Fiul. ( Ioan )
2 - Al doilea este suprematia papala. Papa este considerat de ei capul suprem al Bisericii crestine, adica loctiitorul lui Hristos pe pamant ! Mai mare decat toti patriarhii ! Ceea ce n-a facut Biserica Universala. Mandrie draceasca. Papa se numeste urmasul Sfantului Petru !
3 - Infaibilitatea papala. Ei zic ca Papa nu poate gresi ca om, in materie de credinta, cand predica el, ceea ce este iarasi o dogma noua respinsa de Biserica Ortodoxa.
4 - Al patrulea este purgatoriul. Ei zic ca intre Rai si iad ar fi un foc mare unde sta sufletul cateva sute de ani si se curata, apoi se duce in rai. Nu scrie in Sfanta Scriptura asa ceva; nu-i prevazuta nicaieri aceasta invatatura.
5 - Azimile. Ei nu slujesc cu paine dospita, ci cu azime, ca evreii.
6 - Catolicii mai au o dogma noua : imaculata conceptie. Ei zic ca Maica Domnului ar nascuta de la Duhul Sfant. Nu-i adevarat. Este nascuta in chip firesc din dumnezeiestii Parinti, Ioachim si Ana, ca rod al rugaciunii.
7 - Au substantialitatea. La sfintirea Sfintelor Daruri, catolicii nu fac rugaciunea de invocare a Sfantului Duh, cum facem noi la Sfanta Epicleza. Ei zic ca Darurile se sfintesc singure, cand se zice : Luati, mancati ... si celelalte. Nu au rugaciunea de pogorare a Duhului Sfant, peste Daruri.
8 - Celibatul preotilor; preotii catolici nu se casatoresc. Sunt celibatari, impotriva Sinoadelor Ecumenice, care au hotarat ca preotii de mir sa aiba familie.
9 - Ei au si indulgentele papale. Alta ratacire. Papei, daca ii dai parale multe, poti sa faci oricate pacate, te iarta, te dezleaga. Sfintii lor au prea multe fapte bune, n-au ce face cu ele, le da papei, iar el vinde aceste merite prisositoare spre iertarea pacatelor oamenilor care nu au destule fapte bune.
10 - Si mai este un punct important : mirungerea. Catolicii nu miruiesc copiii imediat dupa Botez, ci la sapte-opt ani si numai arhiereii ii miruiesc.
Noi avem liturghiile constantinopolitane ale Sfantului Vasile cel Mare, Grigore Dialogul si Sfantul Ioan Gura de Aur, iar catolicii au liturghia romana si cea ambroziana.
Iata acestea sunt punctele dogmatice si canopnice principale care despart Biserica Ortodoxa de cea Romano-catolica.
Iar cu protestantii nu avem nimic in comun. Ei au reformat total dogmele stabilite de Sfintii Parinti si au renuntat la cele sapte Sfinte Taine. Ei nu au ierarhie si taine si nu se pot mantui. Din cele sapte Taine mai au doar doua : Botezul si Euharistia, pe care o fac cu paine nedospita ca si catolicii. Din protestanti s-au nascut toate sectele neoprotestante care ataca tarile ortodoxe astazi.

11 comentarii:

  1. Era foarte util articolul cand aveam ora de religie in liceu si, catolica find, eram intrebata tot timpul care sunt diferentele...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca vi s-a parut util si interesant articolul.
      Astept si accept cu placere din partea dvs propuneri de noi articole.
      Va multumesc!

      Ștergere
  2. Articol scris cu ostentatie si ura la adresa catolicilor. Nu se mantuiesc decat ortopezii,pardon,ortodocsii.niste tampenii pentru mentinerea privilegiilor.Se vor mantui pana la urma oamenii buni,indiferent ca-s catolici sau ortodocsi,indiferent daca se ung cu undilemn??? sau daca fac cruce cu 3 sau 4 degete. Niste prostii,la fel ca si barbile paduchioase ale tuturor popilor lacomi de cele lumesti. mi-e greata de atata fariseism pe fata.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest articol vrea să arate nu doar deosebirile, cât și asemănările dintre ortodocși și catolici. Unde ați găsit dvs ură sau ostentație în articol?

    RăspundețiȘtergere
  4. Dumnezeu va mantuii oamenii cu suflet bun si curat sa numai cautam asemănări si deosebiri suntem toti fii Lui Dumnezeu.Credem ca stim multe de religii dar la final vom vedea ca Domnul se va uita in inima noastra nu la religie.Numai bine

    RăspundețiȘtergere
  5. Cu totii suntem fii lui Dumnezeu su El ne iubeste la fel pe toti

    RăspundețiȘtergere
  6. Un singur lucru nu înțeleg și asta ma face sa îmi pun multe semne de întrebare. De ce un copil botezat în reLigia ortodoxa nu poate avea un nas catolic. Copilul va fii botezat în fata lui Dumnezeu, iar nasul ca este el catolic sau ortodox trebuie sa își asume responsabilitatea fata de copil în fata lui Dumnezeu și nu fata de biserica. Înțeleg ca nasul spune crezul în numele copilului, dar îl poate spune și în maniera ortodoxa. Nasul face acest lucru în numele copilului... sunt dezamăgită total de reguli care nu fac altceva decât sa provoace discuții intre oameni cu buna credință indiferent de religie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Mirela!
      Sincer sa fiu, nici eu nu prea inteleg de ce nu ar fi posibil sa il naseasca un nas catolic, mai ales ca e tot crestin si botezul se face intr-o biserica ortodoxa...

      Ștergere
  7. Acest artiol ma ajuutat foarte mult ms

    RăspundețiȘtergere
  8. Adevarul despre Maria Ghiorghiu . Exista o gramada de oameni cu puteri paranormale . Aceasta nu inseamna ca sunt plini de Duhul Sfant . Unele puteri nu sunt nici de la draci , nici de la Duhul Sfant ci sunt omenesti . Exemplu avem pe americanca necrestina , fosta angajata FBI , care putea auzi gandurile oamenilor din jur si le scria apoi cuvant cu cuvant , ceea ce nici majoritatea sfintilor nu puteau sa o faca . Exemplu avem in cartea scrisa de Sfantul Grigorie Dialogul " Dialoguri despre moarte " la pagina 68 :Faptul ca forta sufletului, prin ascutimea sa, cunoaste uneori viitorul se arata limpede
    din urmatoarea intimplare. In orasul nostru, in urma cu doua zile, avocatul Cumquodeus a murit din cauza unui junghi dintr-o coasta. Cu putin inainte de a muri, l-a chemat la el
    pe slujitor si i-a poruncit sa-i pregateasca vesmintele de plecare. In timp ce sluga credea ca stapanul se smintise, neascultandu-i catusi de putin poruncile,acesta s-a ridicat si s-a imbracat , spunand ca se va duce pe via Appia,
    la biserica Fericitului Sixtus. Nu dupa mult timp, deoarece boala i s-a agravat, a murit. S-a luat hotararea ca
    trupul sa-i fie depus la biserica Fericitului Ianuarius martirul, pe via Praenestina. Dar, pentru ca celor ce se ingrijeau de inmormantarea lui li s-a parut prea departe, le-a venit brusc o alta idee, iesind cu sicriul pe via Appia. Fara sa stie ce spusese Cumquodeus, l-au inmormintat chiar in biserica pe care el insusi o prezisese. Stiind ca acel
    barbat fusese implicat in treburile lumesti si doritor de castiguri pamantesti, cum de a putut el sa prezica ceva, daca nu tocmai forta si ascutimea sufletului sau au prevazut ce
    se va intampla cu trupul lui?" Proorocii adevarati sunt cei care traiesc in feciorie . Constiinta Mariei Ghiorghiu ii spune daca are feciorie ca sa fie proorocita sau este doar " clarvazatoare " care poate vedea si foarte neclar sau gresit cateodata . Iar a spune ca Duhul Sfant purcede si de la Fiul e ca si cum ar spune ca Sfanta Treime e sodomeala , asa spun sfintii ortodocsi . Maria Ghiorghiu poate sa treca la catolici , nu mai o opreste nimeni .

    RăspundețiȘtergere
  9. Azi nu mai exista indulgente ..nu erau nici atunci canonice ..
    Iar infaikibilitatra e doar aparenta prin dteptul papei de a stabiki talmacirea biblica cu ajutorul teologilor ..ca sa evite dispute teologice intre cardinali .
    Un papa Pius a vrut sa desfiinteze acrste diferente cu tot cu papalitate pt a uni vechea Biserica dupa atitia amar de ani de schisma dar nu a fost lasat de Iisus careca zus ca treb sa mai ramana outin despartite si la vremea adevarului va desfiibta chiar Dumnezeu insusi ca misiune a Sa institutia papala si va face unitatea dupa o noua masura a vremurilor in tot adevarul promis.

    RăspundețiȘtergere