Boboteaza (Iordanul) - 6 ianuarie: la Boboteaza nu se
spala rufe, apa sfintita luata acum are puteri miraculoase, ea nu se
strica niciodata. La Boboteaza se sfintesc toate apele, iar preotul se
duce la o apa unde va arunca crucea. Mai multi barbati se arunca in apa
ca sa o aduca inapoi, iar cel care va scoate crucea din apa va avea
noroc tot anul.
Iordanitul femeilor: in satele din nordul tarii, pe vremuri, femeile se adunau in grupuri mari acasa la cineva si duceau alimente si bautura. Dupa ce serveau masa, ele cantau si jucau toata noaptea. Dimineata ieseau pe strada si luau pe sus barbatii care apareau intamplator pe drum, ii luau cu forta la rau amenintandu-i cu aruncatul in apa. Tot acum, in unele regiuni, avea loc integrarea tinerelor neveste in comunitatea femeilor casatorite prin udarea cu apa din fantana sau dintr-un rau. In noaptea de Boboteaza, tinerele fete isi viseaza ursitul. Ele isi leaga pe inelar un fir rosu de matase si o bucatica de busuioc; busuioc se pune si sub perna. Fetele care cad pe gheata in ziua de Boboteaza pot fi sigure ca se vor marita in acel an.
Iordanitul femeilor: in satele din nordul tarii, pe vremuri, femeile se adunau in grupuri mari acasa la cineva si duceau alimente si bautura. Dupa ce serveau masa, ele cantau si jucau toata noaptea. Dimineata ieseau pe strada si luau pe sus barbatii care apareau intamplator pe drum, ii luau cu forta la rau amenintandu-i cu aruncatul in apa. Tot acum, in unele regiuni, avea loc integrarea tinerelor neveste in comunitatea femeilor casatorite prin udarea cu apa din fantana sau dintr-un rau. In noaptea de Boboteaza, tinerele fete isi viseaza ursitul. Ele isi leaga pe inelar un fir rosu de matase si o bucatica de busuioc; busuioc se pune si sub perna. Fetele care cad pe gheata in ziua de Boboteaza pot fi sigure ca se vor marita in acel an.
Sfantul Ioan Botezatorul
- 7 ianuarie: acest obicei, numit "Udatul Ionilor", are loc in
Transilvania si Bucovina. In Bucovina, la portile tuturor care poarta
acest nume se pune un brad impodobit, iar acesta da o petrecere cu
lautari. In Transilvania cei care poarta acest nume sunt purtati cu mare
alai prin sat pana la rau unde sunt botezati/ purificati.
Boboteaza
In suita celor 12 sarbatori importante crestine se numara si Boboteaza (Botezul Domnului), tinuta in fiecare an, in ziua a sasea a lunii ianuarie. Sarbatoarea este menita sa reaminteasca cele petrecute la apa Iordanului, inainte ca Iisus sa paseasca in viata publica, la implinirea varstei de aproximativ 30 de ani. Intrucat in aceasta zi Iisus s-a prezentat pentru prima data in lume, sarbatoarea se mai numeste si Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului. Inca din sec. 3, poate si mai inainte, este semnalat inceputul acesteia. Cert este ca in "Constitutiile Apostolice" Boboteaza figura deja printre sarbatorile crestine, alaturi de Craciun si de Pasti.
In Iordan botezandu-Te Tu, Doamne...
Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat
Sarbatorita inca de la inceput in ziua de 6 ianuarie, multa vreme impreuna cu Craciunul (lucru ramas pana astazi in practica Bisericii otodoxe ruse, a Bisericii Armene si a celorlalte biserici necalcedoniene), Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat.
In suita celor 12 sarbatori importante crestine se numara si Boboteaza (Botezul Domnului), tinuta in fiecare an, in ziua a sasea a lunii ianuarie. Sarbatoarea este menita sa reaminteasca cele petrecute la apa Iordanului, inainte ca Iisus sa paseasca in viata publica, la implinirea varstei de aproximativ 30 de ani. Intrucat in aceasta zi Iisus s-a prezentat pentru prima data in lume, sarbatoarea se mai numeste si Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului. Inca din sec. 3, poate si mai inainte, este semnalat inceputul acesteia. Cert este ca in "Constitutiile Apostolice" Boboteaza figura deja printre sarbatorile crestine, alaturi de Craciun si de Pasti.
In Iordan botezandu-Te Tu, Doamne...
Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat
Sarbatorita inca de la inceput in ziua de 6 ianuarie, multa vreme impreuna cu Craciunul (lucru ramas pana astazi in practica Bisericii otodoxe ruse, a Bisericii Armene si a celorlalte biserici necalcedoniene), Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat.
Evenimentul Botezului este descris de catre toti
evanghelistii. Matei ne relateaza ca Iisus a venit din Galileea la raul
Iordan unde boteza Ioan Botezatorul, cerand sa fie si el botezat. Ioan
i-a zis: "Eu am trebuinta sa fiu botezat de tine si tu vii la mine"
(Matei 3, 14), iar la raspunsul lui Iisus ca asa se cuvine, a fost
botezat in cele din urma de catre Ioan. Boboteaza (Botezul Domnului)
este o manifestare a celor trei Persoane ale Treimii: Fiul se boteaza in
Iordan de catre Ioan, Spiritul Sfant se coboara asupra lui Iisus in
chip de porumbel, iar Tatal din cer Il declara ca fiind Fiul sau.
Boboteaza (6 Ianuarie) si cu Sf. Ioan (7 Ianuarie)
aproape ca formeaza una si aceeasi sarbatoare. In ajun, preotul
sfinteste casele cu apa care a fost sfintita in dimineata aceea dupa
Liturghie. Oamenii tin post negru pana ce vine preotul si beau din
aceasta apa sfintita. Preotul este precedat de copii imbracati in camasi
albe, sunand din clopotei si deschizand calea preotului, strigand Kira
Leisa, adica pronuntarea romaneasca a grecescului Kyrie Eleison (Doamne
miluieste). Pe langa Troparul Bobotezei, copii canta colinde speciale
care descriu minunea care a avut loc la Iordan (Botezul lui Iisus). In
ziua aceasta, in afara de preot, nimeni nu se duce colindand din casa in
casa.
In ziua de Boboteaza, dupa liturghie, preotul
impreuna cu enoriasii fac o procesiune spre un lac, rau sau vreun izvor,
pentru slujba Sfintirii Apelor. Cand Troparul Bobotezei incepe,
vanatorii si padurarii satului impusca peste ape ca sa alunge duhurile
necurate. Astazi, acest obicei a pastrat doar semnificatia festiva a
unui foc de artificii, fiind lipsit de simbolism. Daca este frig, se
pregateste o cruce de ghiata, pentru a marca locul slujbei si la sfarsit
preotul arunca in apa o cruce de lemn, iar feciorii satului se arunca
sa o scoata, chiar daca este ger. Se crede ca in ziua aceasta toate
apele pamantului sunt sfintite; de aceea femeile nu spala rufe pentru
urmatoarele opt zile pana la sfarsitul praznicului.
Magda,Maria,Constantin,Nicolaie,Mihail,Nicolaie Filofteia,Maria,Mihai,Filofteia,Nicolaie,Filofteia,Nicolaie,Ana,Gheorghe,Ion,Constantin,trecut prezent viitor etern vesnic.
RăspundețiȘtergereAm depus voturile de credinta ascultare castitate curatenie saracie si vot de blam eu toti pomenitii sus 1900-etern si vesnic trecut prezent viitor semn sf pecete miel vesnic.,toti vesnic.
RăspundețiȘtergeream facut casa si masa regim contondenent,la menoniti cehi,sarbi,engleji,si coneli,tarani,si populari republicani,satanisti martori iehoviti iezuiti popii cosa nostra rapteri recruti anticristi si exorcisti argeseni in trei sate si toate judetele cu 2 canale ale mele trecut prezent viitor vesnic.
RăspundețiȘtergeream spus toti pomenitii ,,adevarutul scurt acolo sus la festila icoana,,noaptea in Deal,cu oglinda lor in maini toti comun si fiecare trecut prezent viitor etern vesnic.
RăspundețiȘtergere