Intrarea Maicii Domnului in Biserica este praznuita pe 21 noiembrie. Aceasta sarbatoare este cunoscuta in popor sub denumirea de Vovidenia sau Ovedenia.
Parintii Maicii Domnului sunt Sfintii
Ioachim si Ana. Lipsiti de copii, dar cu credinta in Dumnezeu, L-au
rugat pe Dumnezeu sa le daruiasca cinstea de a fi parinti, fagaduind ca
daca vor avea un copil, il vor duce la templu si il vor inchina Lui. Un
inger le vesteste ca vor avea o fata pe care o vor numi Maria. Sfintii
Ioachim si Ana nu au uitat de promisiunea facuta lui Dumnezeu si la
trei ani de la nasterea Maicii Domnului au dus-o pe fiica lor la templu.
Aici a fost intampinata de marele preot Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul, care a dus-o in cea mai sfanta incapere din acest loc, in Sfanta Sfintelor, unde a stat pana la varsta de 15 ani. A fost condusa in acel loc sfant, pentru ca ea insasi avea sa devina "Sfanta Sfintelor" lui Dumnezeu, salas a lui Dumnezeu-Cuvantul. Din ea, Cel Necuprins, Cel Vesnic, avea sa ia trup, sa Se faca cuprins in pantecele ei.
Desi sunt persoane care sustin ca lucrul acesta era cu neputinta, totusi Biserica, in cantarile ei afirma: "Ceea ce s-a hranit in Sfanta Sfintelor, celei imbracate cu credinta si cu intelepciune si cu neintinata feciorie, mai marele Gavriil i-a adus din ceruri inchinaciune".
Informatii despre acest eveniment din viata Maicii Domnului avem in "Evanghelia dupa Iacov" sau "Protoevanghelia", o scriere apocrifa din secolul al II-lea.
Aici a fost intampinata de marele preot Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul, care a dus-o in cea mai sfanta incapere din acest loc, in Sfanta Sfintelor, unde a stat pana la varsta de 15 ani. A fost condusa in acel loc sfant, pentru ca ea insasi avea sa devina "Sfanta Sfintelor" lui Dumnezeu, salas a lui Dumnezeu-Cuvantul. Din ea, Cel Necuprins, Cel Vesnic, avea sa ia trup, sa Se faca cuprins in pantecele ei.
Desi sunt persoane care sustin ca lucrul acesta era cu neputinta, totusi Biserica, in cantarile ei afirma: "Ceea ce s-a hranit in Sfanta Sfintelor, celei imbracate cu credinta si cu intelepciune si cu neintinata feciorie, mai marele Gavriil i-a adus din ceruri inchinaciune".
Informatii despre acest eveniment din viata Maicii Domnului avem in "Evanghelia dupa Iacov" sau "Protoevanghelia", o scriere apocrifa din secolul al II-lea.
Precizam ca dintre sarbatorile inchinate
Maicii Domnului, numai "Bunavestire" are la baza un eveniment istoric
consemnat in Sfanta Scriptura (Luca I, 26-38). Despre celelalte
sarbatori, evangheliile canonice nu ne dau marturii, informatiile
provenind din Sfanta Traditie si din evangheliile necanonice (apocrife).
Parintele profesor Ene Braniste afirma ca aceasta sarbatoare a luat nastere in secolul VI. "Pe 20 noiembrie 543, Justinian a zidit la Ierusalim, langa ruinele templului, o biserica inchinata Sfintei Fecioare, care, spre deosebire de una mai veche, a fost numita biserica Sfanta Maria "cea noua". Conform obiceiului, a doua zi dupa sfintire, adica pe 21 noiembrie, a inceput sa fie serbat hramul (patronul) bisericii, adica insasi Sfanta Fecioara, serbarea fiind consacrata aducerii ei la templu".
In Apus, sarbatoarea a fost adoptata de papa Grigorie XI-lea, care a cinstit-o pentru prima data in anul 1374, la Avignon.
Parintele profesor Ene Braniste afirma ca aceasta sarbatoare a luat nastere in secolul VI. "Pe 20 noiembrie 543, Justinian a zidit la Ierusalim, langa ruinele templului, o biserica inchinata Sfintei Fecioare, care, spre deosebire de una mai veche, a fost numita biserica Sfanta Maria "cea noua". Conform obiceiului, a doua zi dupa sfintire, adica pe 21 noiembrie, a inceput sa fie serbat hramul (patronul) bisericii, adica insasi Sfanta Fecioara, serbarea fiind consacrata aducerii ei la templu".
In Apus, sarbatoarea a fost adoptata de papa Grigorie XI-lea, care a cinstit-o pentru prima data in anul 1374, la Avignon.
Incepand cu data de 21 noiembrie, in
cadrul slujbei Utreniei, se canta Catavasiile: "Hristos Se naste,
slaviti-L!..." Este o sarbatoare care ne pregateste si pe noi sa-L facem
pe Hristos sa Se nasca tainic in noi.
Nu este de ajuns sa stim ca Fecioara
Maria a fost dusa la Templu si a stat pana la varsta de 15 ani.
Important este sa patrundem in intelesul profund al evenimentului
istoric si sa descoperim ca prezenta ei in Sfanta Sfintelor, e
roditoare: face ca Fiul lui Dumnezeu sa Se nasca din ea. Deci, Hristos
Se va naste, va muri si va invia tainic cu tot omul care vietuieste in
Biserica.
In aceasta zi, copiii pun crengi de mar
in vase cu apa. Acestea, tinute in lumina si caldura, inmuguresc si
infloresc, si sunt folosite in noaptea de Anul Nou drept sorcove. Sa nu
uitam ca in colindele romanesti se canta, in plina iarna, despre florile
dalbe, flori de mar, sau despre marut, margaritar. Daca am fi cu luare
aminte la colinde, nu am avea cum sa nu ne intrebam ce mar ar putea face
in decembrie flori dalbe? Si de ce mar? Pentru ca stramosii nostri
stiau de la batranii lor ca acea nuielusa a Sfantului Nicolae trebuie sa
fie una de mar, iar daca aceea inflorea pana de Nasterea Domnului,
inseamna ca sfantul a mijlocit pentru iertarea celui caruia i-a daruit
crenguta, flori dalbe.Pentru ca bucuria sarbatorii Intrarea Maicii Domnului in Biserica sa nu fie umbrita de post, Biserica a randuit ca pe 21 noiembrie sa fie dezlegare la peste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu