Dogma Sfintei Treimi
cuprinde nu numai invatatura despre unitatea fiintei,
egalitatea celor trei ipostase, ci si invatatura despre insusirile fiecarei persoane, adica ce este propriu unei persoane si o face distincta de celelalte. Fiinta unica a lui Dumnezeu nu poate fi conceputa in afara existentei ipostatice a celor trei persoane. Dumnezeu-Unul este Dumnezeu-Treime. Nici o persoana nu se cugeta, nu se numeste fara sau in afara de celelalte.
egalitatea celor trei ipostase, ci si invatatura despre insusirile fiecarei persoane, adica ce este propriu unei persoane si o face distincta de celelalte. Fiinta unica a lui Dumnezeu nu poate fi conceputa in afara existentei ipostatice a celor trei persoane. Dumnezeu-Unul este Dumnezeu-Treime. Nici o persoana nu se cugeta, nu se numeste fara sau in afara de celelalte.
In modul in care persoanele ipostaziaza in chip liber fiinta, se pot face urmatoarele distinctii :
Persoanele
sunt caracterizate prin nume ipostatice : Dumnezeu-Tatal, Dumnezeu-Fiul
si Cuvantul, Dumnezeu-Preasfantul Duh. Ipostasele nu au venit una dupa
alta, ci exista concomitent din vesnicie in mod personal.
Tatal
este principiul unic al Treimii, originea Fiului pe care L-a nascut si a
Duhului pe Care il purcede din veci. Caracterul definitoriu al Tatalui
este nenasterea.
Fiul
este de-o-fiinta cu Tatal, nascut din Tatal din vesnicie, inainte de
timp. Nu este posterior Tatalui, ci El este Cuvantul si chipul Tatalui,
care S-a intrupat "la plinirea vremii" (Gal. 4, 4).
Duhul
Sfant este coetern si consubstantial cu Tatal si cu Fiul. In unitate
inseparabila cu Tatal si cu Fiul, Duhul purcede din Tatal si e dat lumii
prin Fiul, dupa cum si Fiul S-a nascut in lume prin Duhul.
"Trebuie
sa marturisim cu evlavie nenasterea, nasterea si purcederea, cele trei
insusiri personale, nemiscate si neschimbate ale Prea Sfintei Treimi :
pe Tatal, ca nenascut si fara de inceput ; pe Fiul, ca nascut si
impreuna fara de inceput ; pe Duhul Sfant, ca purces din Tatal, dat prin Fiul si impreuna vesnic" (Grigorie Sinaitul).
Proprietatile
personale, ipostatice, nu trebuie sa fie confundate cu atributele
comune, identice ale dumnezeirii (Eunomie, identificand fiinta lui Dumnezeu
cu nenasterea Tatalui, concludea ca Fiul nu are natura dumnezeiasca,
deoarece nu este nenascut, ci nascut). Or, Tatal nu este numele firii
sau al proprietatii comune, ci numele ipostasului, iar felul in care El
ipostaziaza fiinta este nenasterea. Proprietatile ipostatice trebuie sa
fie atribuite numai persoanelor respective fara confuzie.
Dogma
trinitara are o importanta capitala pentru hristologie, dar si pentru
invatatura despre har. Aceasta ne impiedica sa facem o separare intre De
Deo uno si De Deo trino, ceea ce ar sugera un dualism intre
transcendent si imanent. De asemenea, separarea intre ousia - fiinta
necreata si energia necreata - actul
de comunicare, ar duce la doua moduri de experienta a vietii divine : o
experienta a Treimii si o experienta a harului. Or, pentru traditia ortodoxa experienta harului inseamna comunicare ontologica, experienta a vietii divine necreate.
"Nu a
fost candva Tatal, cand n-a fost Fiul, ci o data cu Tatal si Fiul, care
S-a nascut din El. Caci Dumnezeu nu S-ar putea numi Tatal fara de Fiu.
Iar daca ar fi fara sa aiba Fiul, n-ar fi Tata. Si daca ar avea mai pe
urma Fiu, ar deveni mai pe urma Tata, nefiind inainte de aceasta Tata,
si astfel S-a schimbat din a nu fi Tata in a deveni Tata, lucru mai rau
decat orice blasfemie. Caci este cu neputinta sa spunem
ca Dumnezeu este lipsit de facultatea fireasca de a naste. Iar
facultatea de a naste consta in a naste din El, adica din propria sa
fiinta ceva asemenea cu El dupa fire" (Sf. Ioan Damaschin).
Nu
trebuie sa fie confundata nasterea care determina raportul Tatalui cu
Fiul, cu zidirea sau creatia, care determina relatia Creatorului cu
creatia : "Este insa necucernic sa spunem cu privire la nasterea Fiului
ca a mijlocit oarecare vreme si ca existenta Fiului este posterioara
existentei Tatalui. Deoarece spunem ca nasterea Fiului
este din El, adica din natura Tatalui. Iar daca admitem ca Fiul nu
coexista dintru inceput cu Tatal, din care este nascut, atunci
introducem o schimbare in ipostasa Tatalui, anume ca nefiind dintru
inceput Tata, a devenit pe urma Tata. In adevar, chiar daca lumea s-a
facut pe urma, totusi nu s-a facut din fiinta lui Dumnezeu. Ea a fost
adusa, prin vointa si prin puterea Lui, de la neexistenta la existenta ;
dar prin aceasta nu urmeaza o schimbare a firii lui Dumnezeu. Nasterea
este actul prin care se scoate din fiinta celui care naste cel ce se
naste asemenea cu el dupa fiinta. Zidirea si crearea, insa, sunt un act
extern, in care ceea ce se zideste si se creeaza nu provine din fiinta
celui care zideste si creeaza, ci este cu totul deosebit de el" (Sf.
Ioan Damaschin).
http://pentruortodocsi.blogspot.ro/2013/07/este-crezul-ortodox-despre-sfanta.html
RăspundețiȘtergere