Sfântul Ilie este ziua de celebrare a zeului solar la data 20 iulie,
considerată
a fi mijlocul sezonului pastoral. Sfântul Ilie este o divinitate populară care a preluat numele și data celebrării de la un sfânt creștin - Sfantul Prooroc Ilie. În
Panteonul romaânesc Sfântul Ilie este o divinitate a Soarelui și a focului,
identificată cu Helios din mitologia greaca și cu Gebeleizis din
mitologia geto-dacă.
Ca
divinitate solară și meteorologică, Sfântul Ilie provoacă tunete, trăznete,
ploi torențiale și incendii, leagă și dezleagă ploile, hotărăște unde și când să bată grindina.
În perioada sa pământeană Ilie
a săvârșit păcate, cel mai mare fiind uciderea parintilor sai la
indemnul diavolului, păcate pe care le-a ispasit in moduri diferite si
din aceasta cauza Dumnezeu l-a iertat, l-a trecut in randul sfintilor si
l-a urcat la cer intr-o trasura cu roti de foc trasa de doi sau de
patru cai albi inaripati. In cer, Sfântul Ilie cutreiera norii, fulgera si
trasneste dracii cu biciul sau de foc pentru a-i pedepsi pentru raul pe
care i l-au pricinuit. Si, pentru ca dracii inspaimantati se ascund pe
pamant prin arbori, pe sub streasina caselor, in turlele bisericilor si
chiar in trupul unor animale, Sfântul Ilie trasneste naprasnic pentru a
nu-i scapa nici unul dintre ei.
Ca divinitate populara a Soarelui si a focului, Sfântul Ilie este atestat prin numeroase traditii, mai ales in mediile pastoresti.
In
ajunul acestei zile, fetele se duceau noaptea pe ogoarele semanate cu
canepa (canepisti), se dezbracau si, goale, se tavaleau prin cultura,
apoi se imbracau si se intorceau acasa. Daca, in noaptea dinspre
Sant-Ilie, visau canepa verde era semn ca se vor marita cu flacai tineri
si frumosi iar daca visau canepa uscata se zicea ca se vor marita cu
oameni batrani.
In
dimineata acestei zile se culegeau plante de leac, in special busuiocul,
ce erau puse la uscat in podurile caselor, sub stresini sau in camari.
Tot acum se culegeau si plantele intrebuintate la vraji si farmece.
Femeile
duceau in aceasta zi busuioc la biserica pentru a fi sfintit dupa care,
intoarse acasa, il puneau pe foc iar cenusa rezultata o foloseau in
scopuri terapeutice atunci cand copiii lor faceau bube in gura.
Nu era
voie sa se consume mere pana la 20 iulie si nici nu era voie ca aceste
fructe sa se bata unul de altul, pentru a nu bate grindina, obicei
pastrat si astazi. In aceasta zi, merele (fructele lui Sfântul Ilie) se duc
la biserica pentru a fi sfintite, crezandu-se ca numai in acest mod ele
vor deveni mere de aur pe lumea cealalta.
De
Sfantul Ilie, romanii isi aminteau si de sufletele mortilor, in special
de sufletele copiilor morti. Femeile chemau copii straini sub un mar, pe
care il scuturau ca sa dea de pomana merele cazute. Astfel, se
considera ca mortii se veselesc.
Scenariul ritual de renovare a timpului, specific tuturor marilor sarbatori calendaristice, cuprinde si practici de pomenire a mortilor. Bisericile sunt pline, acum, cu bucate pentru pomenirea mortilor (Mosii de Sfântul Ilie), iar la casele gospodarilor se organizeaza praznice mari.
Se credea si se mai crede si astazi ca daca tuna de Sfântul Ilie, toate alunele vor seca iar fructele din livezi vor avea viermi.
Acum,
la sate, apicultorii recoltau mierea de albine, operatie numita
"retezatul stupilor". Recoltarea mierii se facea numai de catre barbati
curati trupeste si sufleteste, imbracati in haine
de sarbatoare, ajutati de catre un copil, femeile neavand voie sa intre
in stupina. Dupa recoltarea mierii, cei din casa, impreuna cu rudele si
vecinii invitati la acest moment festiv, gustau din mierea noua si se
cinsteau cu tuica indulcita cu miere. Masa festiva avea menirea de a
asigura belsugul apicultorilor si de a apara stupii de furtul manei si
se transforma intr-o adevarata petrecere cu cantec si joc. Era nevoie de
multa atentie, ca la aceasta masa sa nu fie prezenti cei ce stiau sa
faca farmece si vraji, caci mierea furata in astfel de zile mari "e mai
cu putere la farmecele si vrajile lor".
Sfântul Ilie marcheaza miezul verii pastorale, data cand le era permis ciobanilor sa
coboare in sate, pentru prima data dupa urcarea oilor la stana. Cu
aceasta ocazie, ciobanii tineri sau chiar cei maturi aduceau in dar
iubitelor sau sotiilor lor furci de lemn pentru tors, lucrate cu multa
migala.
În
vechime, se obișnuia ca in aceasta zi sa se organizeze intalniri ale
comunitatilor satesti de pe ambii versanti ai Carpatilor (numite nedei),
se organizau targuri de Sfântul Ilie, iarmaroace si balciuri, unele
pastrate pana in zilele noastre. In cadrul acestor manifestari, ce durau
mai multe zile si erau considerate a fi bune prilejuri de cunoastere
pentru tineri, atmosfera era insufletita de muzica si se facea comert cu
produse pastorale, instrumentar casnic, unelte si produse agricole.
Pentru
tinutul sucevean este demn de amintit renumitul balci de Sfântul Ilie de
la Falticeni, balci care, din anul 1814, in urma hrisovului lui Scarlat
Vodă Calimah, era al doilea ca marime din Europa, dupa cel de la
Leipzig. Cu două-trei saptamani inainte de 20 iulie, pe strazile
Falticeniului incepea sa se adune mozaic de lume si se auzeau strigatele
si chemarile negustorilor rostite in polona, rusa, letona, ceha,
germana, maghiara, turca sau araba. La balciul organizat cu aceasta
ocazie ("Comedia din deal") veneau artisti de circ - acrobati,
iluzionisti, inghititori de sabii, motociclisti ce evoluau la zidul si
globul curajului - soseau parcuri de animale salbatice, erau montate
scrancioburi de diverse forme si marimi, erau aduse teatre de papusi,
roata norocului si multe alte atractii pentru curiosii adunati "pe
deal". Treptat, iarmarocul de la Falticeni, ca de altfel multe alte
manifestari traditionale, si-a pierdut importanta, astazi incercandu-se
revigorarea lui in cadrul Festivalului folcloric "Sezatoarea".
Sfantul Ilie
- nu se lucreaza de teama pagubelor (traznete, ploaie, grindina).
- il
cinstesc mai ales cojocarii, stuparii - se reteaza stupii, se duc faguri
si mere la biserica spre binecuvantare si se impart de pomana.
- se culeg in zori plante de leac stropite cu sange de cocos taiat deasupra lor.
- se duc berbecii la berbecar.
- daca tuna vor fi merele si alunele viermanoase; daca ploua, va ploua 20 de zile.
- se tine "Targul de fete de pe Muntele Gaina" din jud. Alba.
20 iulie - Covasna
Nedeea mocăneasca "Sfântul Ilie la romani" - la care participa si un grup de traditii populare din județul Sibiu.
20 iulie - Sacele
"Targul feciorilor de la Sacele" - manifestare traditionala ce se organizeaza anual de Sfantul Ilie
Sacele - Sarbatoarea mocanilor de Sfântul Ilie - sambata si duminica in preajma zilei de Sf. Ilie, in Poiana Angelescu
20 iulie - Polovragi
"Nedeea de la Polovragi" - manifestare etnofolclorica si targ anual.
20 iulie - Falticeni
"Sezatoarea" - spectacol folcloric ce se organizeaza de ziua Sfantului Ilie.
20 iulie - Bezdead, Gaesti
Targuri anuale ce se organizeaza de ziua Sfantului Ilie.
NEDÉIE = Petrecere campeneasca populara de origine pastorala organizata de obicei cu prilejul unei sarbatori sau al unui hram.
minunat articol!
RăspundețiȘtergereMerci!
RăspundețiȘtergereMa bucur ca ti-a placut, colegul!
Sa fii pe faza ca vor mai urma si altele la fel de interesante!