Creştinismul copt este una dintre cele mai vechi cinci biserici creştine din lume, alături de Biserica Romano-Catolică, Biserica Ortodoxă, Biserica din Ierusalim şi Biserica din Antiohia. Începuturile sale datează din anul 55 d.Hr.
Adepţii
creştinismului copt susţin că fondatorul cultului este Marcu, unul din
cei 72 de Apostoli trimişi de Iisus pentru a împărtăşi oamenilor
învăţăturile Sale, autor dealtfel al Evangheliei care-i poartă numele.
În activitatea sa apostolică, Marcu hirotoniseşte un episcop, pe nume
Anianus se pare, şi şase diaconi în Egipt, punând bazele astfel
creştinismului în Alexandria.
Conform tradiţiei
copte, Marcu este legat de către păgâni de un cal cu o funie şi întins
până ce moare în chinuri cumplite, în anul 68, în chiar ziua
sărbătoririi Paştelui. Copţii îl consideră ca fiind primul din cei 118
patriarhi ai istoriei lor.
Şcoala fondată de
Marcu continuă să predea creştinismul ortodox şi după moartea acestuia,
ajungând prin anul 180 AD să fie un important centru de învăţământ. Pe
pângă teologie, profesorii şcolii din Alexandria au oferit discipolilor
învăţături laice şi cunoştiinţe de spiritualitate timp de patru secole.
Unul din liderii acestei şcoli a fost Atanasie, creatorul Crezului
Atanasian, recitat şi astăzi în bisericile creştine.
În secolul al
treilea, un călugăr copt pe nume Ava Antonie a stabilit o tradiţie
ascetică prezentă până astăzi în creştinismul copt. El a fost primul
dintre "părinţii din deşert", o succesiune de pustnici care s-au retras
din comunităţile umane practicând munca manuală, postul şi rugăciunea
permanentă.
Prima mănăstire
coptă este acreditată a fi cea de la Tabennesi, în Egipt, fondată de
Abba Pacomius (292 - 346). Tot atunci apare şi primul set de reguli
pentru călugări.
Imperiul Roman i-a
persecutat pe creştinii copţi în timpul secolului III şi IV, împăratul
Diocliţian făcându-se vinovat de martirizarea unui număr de aproximativ
800.000 de bărbaţi, femei şi copii din Egipt, care urmau învăţăturile
lui Iisus.
Conciliul de la
Calcedon, în 451 d.Hr., constituie momentul ruperii Bisericii Copte de
Biserica Romano-Catolică. Cele două mari curente creştine, cel
reprezentat de Roma şi cel de la Constantinopol, i-au acuzat pe copţi de
faptul că-l consideră pe Iisus ca având o singură natură. Biserica
Coptă recunoaşte în egală măsură însă atât natura umană cât şi natura
divină a Mântuitorului, ca fiind unite inseparabil în "Unul Natura lui
Dumnezeu Logosul întrupat."
Politica a jucat un
rol major în schisma de la Calcedon şi acuzarea de erezie aruncată
asupra creştinilor copţi. Patriarhul copt a fost exilat, Bizanţul
instalându-şi favoriţii în Alexandria. Pentru credincioşi au urmat
persecuţii severe, numărul celor ucişi fiind estimat la aproximativ
30.000.
Cucerirea arabă a
Egiptului în 645 d.Hr. vine cu noi legi pentru copţi. Muhammad le
permite creştinilor copţi să-şi practice religia lor cu condiţia plăţii
unui impozit "jizya", un fel de taxă de protecţie.
Copţii s-au bucurat
de o pace relativă până la începutul mileniului II, când restricţiile
au îngreunat practicarea creştinismului, ducând la convertirea lor în
mare parte la islam. Prin secolul 12, Egiptul era o ţară majoritar
musulmană.
În 1855, taxa jizya
a fost ridicată, copţii primind dreptul de a servi în armata egipteană.
În urma revoluţiei din 1919, drepturile de practicare a religiei le-a
fost recunoscut pe deplin.
Şcoala teologică
din Alexandria a fost restaurată în 1893. De atunci, aceasta a deschis
campusuri în Cairo, Sydney, Melbourne, Londra, New Jersey şi Los
Angeles. Există mai mult de 80 de biserici copte în Statele Unite
astăzi, şi 21 în Canada.
Numărul creştinilor
copţi se ridică în zilele noastre la 12 milioane în Egipt şi peste un
milion în alte ţări ca Franţa, Australia, Italia, Germania, Elveţia,
Austria, Marea Britanie, Kenya, Zambia, Zair si multe altele.
Biserica Ortodoxă Coptă poartă discuţii cu bisericile creştine pentru unificarea teologiei şi unitatea credinţei în Iisus.
Din punct de vedere etimologic, denumirea "copt“ provine din Gypt (sau
kypt), ca preluare si deformare de catre greci a cuvantului Egyptos
(Aivgupto), si care, initial, insemna egiptean. In prezent, cuvantul
desemneaza crestinul care apartine Bisericii Copte (Egiptene).
Incepand cu secolul al V-lea, Biserica Copta isi afirma specificitatea,
proclamandu-si completa autonomie in raport cu Biserica “Imperiala”
(melkita) – considerata ca subordonata Imperiului Bizantin – prin
hotararile promulgate de Sinodul Ecumenic de la Calcedon.
Deși astăzi este o țară predominant musulmana, Egiptul a fost, vreme de
secole, taramul unui crestinism infloritor si leaganul monahismului.
Dupa cucerirea araba (641 d. Hr.), crestinii copti nu de putine ori
si-au marturisit credinta cu pretul vieții. În prezent, Biserica Copta
numara 6.000.000 de credinciosi, intr-o tara cu o populatie de peste
74.000.000 de persoane.
Potrivit unei traditii transmise dupa inceputul secolului al IV-lea,
Evanghelia lui Hristos a fost propovaduita in Alexandria de catre
Sfantul Marcu. Alexandria, “perla Egiptului”, dupa expresia geografului
Strabon, era un oras cosmopolit de cultura greaca, creat in ultimele
decenii ale secolului al IV-lea i. Hr. de catre imparatul macedonean
Alexandru cel Mare. Alexandria a fost, printre altele, si timp
indelungat, o importanta comunitate iudaica elenizata. Orașul este unul
dintre cele mai stralucitoare focare ale elenismului, in special in
domeniul filosofiei de curent neoplatonician. Orasul devine in aceasta
perioada un centru remarcabil de gandire teologica crestina. Cateva
personalitati au jucat un rol foarte important in dezvolatarea gandirii
crestin ortodoxe. O mare parte din invatatura lui Clement Alexandrinul
ne-a parvenit, insa nu cunoastem aproape nimic despre Panten,
considerat ca unul din initiatorii Scolii din Alexandria.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu