Biblia descrie prin termenii מלאך אלהים (melakh Elohim; mesagerul lui Dumnezeu ), מלאך יהוה (melakh Adonai; mesagerul Domnului), בני אלוהים (b'nai Elohim; fiii lui Dumnezeu) și הקודשים (ha-qodeshim;
cei sfinți ) ființele interpretate drept îngeri. Alți termeni sunt
utilizați în texte ulterioare, precum העוליונים (cei superiori). Daniel
este prima figură din Biblie care va individualiza îngerii prin nume.
Cine sunt îngerii?
Cuvântul “înger” derivă din grecescul “angelos” care
înseamnă “mesager”.
După cum ne sugerează şi numele lor, îngerii au
rolul de a intermedia relaţia omului cu Dumnezeu, transmiţând mesajele
de la Divinitate către om şi invers, de la om către Dumnezeu. Dar ei nu
sunt doar nişte simpli mesageri în înţelesul strict al cuvântului ; ei
au sarcina şi de a ne ghida şi susţine pe lungul drum al vieţii.
Îngerii reflectă perfecţiunea divină: bunătate şi generozitate
infinită, fiind capabili de o dragoste nelimitată şi beneficiind mereu
de o mare fericire pe care doresc să o împărtăşească cu noi. Ei cunosc
instantaneu consecinţele nenumărate ale unui principiu sau miile de
faţete ale realităţii. Cunosc secretele naturii, stăpânesc legile care
guvernează Universul, sunt păstrătorii unei ştiinţe foarte vaste şi a
unei înţelepciuni infinite. Ei lucrează constant pentru binele omului,
întotdeauna şi pretutindeni. Chiar dacă noi nu percepem prezenţa lor şi
nu le acordăm nici un gând, îngerii veghează asupra noastră în orice
clipă, ne ajută în momentele dificile şi ne apără de tot felul de
pericole.
Îngerii se află pretutindeni: ei veghează asupra caselor, ne însoţesc
în călătorii, sunt alături de persoanele care suferă şi care au nevoie
de susţinere şi consolare în momentele de descurajare. Nefiind îngrădiţi
de legile impuse de materie, ei se pot deplasa cu o viteză
inimaginabilă pentru noi, care suntem constrânşi de legile spaţiului şi
ale timpului ; este suficient să ne gândim la ei şi imediat sunt alături
de noi, gata să ne ofere ajutorul lor preţios.
În întreg Universul, fiecare înger are atribuţii precise. Galaxiile,
planetele, stelele sau, dacă vorbim de lumea în care trăim, oceanele,
râurile, oraşele, naţiunile, sunt încredinţate supravegherii îngerilor.
Pentru a-şi îndeplini misiunea pe care o au pe Pământ, ei se consacră
foarte mult pentru ghidarea şi protecţia oamenilor.
Încă de la naştere, fiecare fiinţă umană este lăsată sub protecţia
unui înger care are sarcina precisă de a o asista în orice moment al
vieţii sale, fără s-o abandoneze niciodată. Fiecare persoană are deci
propriul său înger păzitor, indiferent de rasă, cultură sau religia de
care aparţine. Chiar şi persoanele care spun că sunt atee, materialiste
convinse sau cele care refuză să creadă într-o altă dimensiune decât cea
terestră, au un înger personal.
Dar ce face mai precis îngerul nostru păzitor? Probabil că n-o să
ştim niciodată cu precizie în cursul vieţii noastre terestre. Nu ştim
niciodată exact cât de mult veghează şi câte fac pentru noi proprii
părinţi pe care îi cunoaştem şi îi percepem fizic, cum am putea şti
precis câte fac îngerii care nu sunt vizibili ochilor noştri fizici?
Dar, dintre numeroasele lucruri pe care le fac, putem enumera câteva
dintre ele.
Îngerul nostru personal ne fereşte de pericolele care ne pândesc fără
ca noi măcar să le bănuim ; ne îndeamnă să ne deschidem către ceea ce
este bun şi să evităm răul ; are sarcina de a transmite mai departe
rugăciunile noastre şi intervine neobosit pentru ca noi să primim
întotdeauna dragostea divină.
Caracterul
unitar al lumii il arata, in primul rand, originea fapturilor, toate
fiind aduse la existenta, din nimic, de catre Dumnezeu.
Lumea, ca un ansamblu unitar si armonios al intregii creatii, consta din doua parti : lumea materiala si lumea spirituala.
Lumea ingerilor, creata de Dumnezeu, este exprimata prin cuvantul cer, din Scriptura : "La inceput a facut Dumnezeu cerul si pamantul" (Fac, 1, 1).
Originea ingerilor
Ca si intreaga creatie, ingerii sunt creati de Dumnezeu, din nimic, nu din ceva preexistent si nici din fiinta lui Dumnezeu.
Invatatura Bisericii despre ingeri are la baza datele Sfintei Scripturi. Chiar daca referatul biblic despre creatie
nu vorbeste in mod precis, determinat, despre crearea ingerilor, acest
adevar este exprimat prin cuvintele : "La inceput a facut Dumnezeu cerul
si pamantul" (Fac, 1, 1). Cerul inseamna lumea spirituala a puterilor
ceresti, a ingerilor, iar pamantul, lumea materiala.
Nu
se aminteste, in mod expres, in referatul creatiei, crearea ingerilor,
din cauza ca evreii erau inclinati spre idololatrie. Pentru originea
ingerilor putem lua in considerare urmatoarele versete: "Numai Tu esti
Domn si numai Tu ai facut cerurile, cerurile cerurilor si toata ostirea
lor, pamantul si toate cele de pe el..." (Num., 9, 6) ; "Pentru ca in
Acesta (Fiul) au fost facute toate, cele din ceruri si cele de pe
pamant, cele vazute si cele nevazute, fie Tronuri, fie Domnii, fie Capetenii, fie Stapaniri. Toate s-au facut prin El si pentru El" (Col. 1,16).
Ostirea
cereasca sau cele nevazute sunt lumea spirituala, iar Tronuri, Domnii
etc. sunt cete ingeresti (I Petru, 3, 22 ; Efes., 1, 20-21).
Adevarul
ca ingerii sunt creati de Dumnezeu si formeaza lumea duhurilor
netrupesti este exprimat de Biserica in Simbolul
niceo-constantinopolitan, dupa care Dumnezeu este Creatorul "tuturor
celor vazute si nevazute" (art. 1).
Despre timpul crearii ingerilor, Sfanta Scriptura
nu ne spune nimic precis. Putem afirma ca in momentul caderii omului,
nu numai ca existau duhurile, dar unele dintre ele nu mai erau in
starea de la inceput, deci cazusera, ingerii existau si in ziua a
patra, caci atunci cand s-au facut stelele, ei laudau pe Dumnezeu (Iov,
38, 7).
Existența ingerilor
Ca
fiinte spirituale netrupesti, ingerii sunt in afara conditiilor si
experientelor obisnuite prin care noi cunoastem existenta fiintelor si
lucrurilor.
In vechime, existenta ingerilor a fost tagaduita de saduchei (Fapte, 23, 8), iar in decursul timpului de catre socinienii si teologii protestanti rationalisti care socotesc ca ingerii sunt fiinte fictive sau personificari ale insusirilor dumnezeiesti si ca Mantuitorul Iisus Hristos
si apostolii, vorbind despre ingeri, s-au acomodat credintelor iudeilor
pe care acestia le-ar fi imprumutat de la pagani si in special de la
babilonieni, pe cand se aflau in robie.
Existenta
ingerilor este afirmata, insa, in mod clar, si in multe locuri din
Sfanta Scriptura, de la prima ei carte pana la ultima. Astfel, dupa
scoaterea din rai a primilor oameni, ingerii pazeau drumul spre pomul vietii (Fac, 3, 24), un inger a oprit pe Avraam de a jertfi pe fiul sau Isaac (Fac, 22, 11) ; Iacob vede in vis, la Betel, ingeri ai lui Dumnezeu suindu-se si coborand pe o scara intre cer si pamant (Fac, 28, 12-13) ; ingerul Domnului se arata lui Balaam (Num., 22, 22 urm.).
Ingerii
se inchina lui Dumnezeu (Deut., 32, 43). In toate aceste locuri,
ingerii apar ca fiinte personale, deosebite de Dumnezeu si de oameni.
Ingerii sunt superiori omului (Ps. 8, 6), dar au si ei anumite lipsuri
si sunt marginiti (Iov, 4, 17-18).
In
fata acestor dovezi, cuprinse cele mai multe in carti anterioare
captivitatii babilonice, afirmatia ca iudeii au imprumutat credinta in
ingeri de la paganii cu care au venit in contact si indeosebi de la
babilonieni este cu totul neintemeiata. Dupa conceptiile religioase necrestine, panteista sau dualista, spiritele sau demonii sunt numai emanatii din divinitate, iar dupa invatatura Sfintei Scripturi, ingerii sunt creaturi ale lui Dumnezeu.
Incepand cu Evangheliile, toate cartile Noului Testament relateaza despre multe aparitii de ingeri ca despre fapte istorice. Ingerul Gavriil anunta preotului Zaharia nasterea Sfantului Ioan Botezatorul, (Luca, 1, 11-13) ; acelasi inger vesteste Sfintei Fecioare Maria nasterea ca om a Fiului lui Dumnezeu (Luca, 1, 28-32) ; un inger ii descopera lui Iosif intruparea cea mai presus de fire a Fiului lui Dumnezeu
si despre alte evenimente in legatura cu dumnezeiescul Prunc (Matei,
1, 20 ; 2, 13, 19) ; un inger se arata pastorilor de langa Betleem si
corurile canta slava lui Dumnezeu la nasterea Mantuitorului (Luca, 2,
9-13).
Ingerii slujesc lui Iisus dupa ispita din pustie (Matei, 4, 11) si tot un inger Îl intareste in gradina din Ghetsimani (Luca, 22, 43). Ingerii vestesc femeilor mironosite invierea lui Hristos (Matei, 28, 2-8 ; Marcu, 16, 5-8 ; Luca, 24, 4-8 ; Ioan,
20, 12) ; un inger se arata apostolilor la inaltare si le anunta a doua
venire intru marire a Mantuitorului (Fapte, 1, 10, 11).
Explicand
parabola neghinei, Mantuitorul pune pe ingeri pe acelasi plan al
realitatii cu Fiul Omului, cu lumea, cu fiii imparatiei etc. (Matei, 13,
37-39). Adica, ingerii sunt fiinte tot asa de reale ca si celelalte
fiinte si lucruri din textul parabolei. Ingerii vad neincetat fata
Parintelui ceresc si mijlocesc pentru oameni (Matei, 18, 10). Ei nu se
confunda nici cu Dumnezeu, nici cu oamenii, si nu cunosc toate pe care
le cunoaste Dumnezeu (Marcu, 13, 32) ; ei vor insoti pe Mantuitorul la a doua venire (Matei, 25, 31 ; Luca, 9, 26)
Natura ingerilor
Dupa
natura lor, ingerii sunt duhuri curate, adica imateriale si
necorporale, mult inferioare lui Dumnezeu, superioare omului, dar
marginite si nemuritoare; Sfanta Scriptura ii numeste duhuri: "Nu sunt
oare toti (ingerii) duhuri slujitoare...?" (Evr., 1, 14). Fiind duhuri
netrupesti, la ingeri nu se poate vorbi de sex ; (Fac, 6, 2), deci ei nu
se casatoresc, nu se inmultesc (Matei, 22, 30) si nici nu pot sa moara
(Luca, 20, 35-36).
Ingerii
au "o fire rationala, spirituala, libera si schimbatoare in felul de a
gandi sau de a voi, caci tot ceea ce este creat este schimbator. Numai
ceea ce este necreat este neschimbator. Tot ceea ce este rational este
si liber. Asadar, pentru ca ingerul are o fire rationala si spirituala
este liber f iar pentru ca este creat si schimbator, are facultatea de a
ramine si a progresa in bine sau de a se indrepta spre rau" (Sf. Ioan
Damaschin, Dogmatica, II, 3 ; trad. rom., p. 80-81). Dar, odata cazuti,
nu se mai pot pocai si indrepta. Numai omul are parte de pocainta din
pricina slabiciunii trupului.
"Ingerii sunt - cum afirma sfantul Ioan Damaschin - lumini spirituale secundare, care isi au luminarea din lumina
primara fara de inceput. Nu au nevoie de limba si de auz, ci isi
transmit unii altora propriile lor ganduri si hotarari fara sa rosteasca
un cuvant." (Ibidem).
Fiind
fiinte spirituale netrupesti, ingerii sunt nevazuti (Col. 1, 16).
Totusi, dupa voia lui Dumnezeu si pentru indeplinirea slujbei lor,
ingerii pot sa ia forma omeneasca, de barbat sau tanar (II Regi, 6, 17 ;
Fac, 32, 25), pot sa vorbeasca omeneste si sa manance, apar imbracati
si uneori purtind aripi (Fac, 32, 25 ; Luca, 24, 4 ; Matei, 28, 3 ?
Apoc, 14, 6 ; Isaia, 6, 2).
Desi
sunt fiinte spirituale netrupesti, ingerii sunt circumscrisi, caci
atunci cand sunt in cer nu sunt pe pamant si cand sunt trimisi de
Dumnezeu pe pamant nu raman si in cer.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu