Aghiasma este apa sfintita de preot in cadrul slujbei Sfestaniei si in ziua de Boboteaza.
In functie de slujba savarsita pentru sfintirea acestei ape, aghiasma
poate fi de doua feluri: aghiasma mica, atunci cand se savarseste slujba
numita "Sfintirea cea mica a apei", si aghiasma mare, cand se
savarseste "Sfintirea cea mare a apei", in ziua de Boboteaza.
"Pravila bisericeasca" ne invata
urmatoarele: "Aghiasma, apa sfintita prin slujba bisericeasca, se face
cand preotul cheama asupra ei puterea Duhului Sfant, pentru ca ea sa
aiba puterea de a sfinti viata oamenilor si a naturii inconjuratoare,
pentru ca ele sa capete binecuvantarea Domnului. Apa este simbolul
curatirii sufletesti, a promovarii si a sfintirii vietii. La Botezul
Domnului, se face aghiasma mare; aceasta se ia inainte de anafora; se da
si celor ce sunt opriti de la Impartasanie, ca intarire spre nadejdea
pocaintei, a mangaierii si indreptarii lor pentru viitor (Constitutiile
Apostolice VIII, 29)."
Fiind folosita numai in cantitati mici,
aghiasma nu trebuie sa fie inmultita; o sticla de aghiasma mare este
suficienta pentru un an de zile, ea fiind folosita mai rar decat cea
mica; in ce priveste aghiasma mica, slujba pentru sfintirea acesteia
poate fi savarsita oricand in an, atat in biserica, cat si in casele
credinciosilor; cand facem sfestanie in casa, preotul poate sfinti o
cantitate mai mare de apa, in functie de dorinta si nevoile fiecaruia.
Aghiasma nu se strica niciodata; ea nu
se strica insa decat datorita prezentei in ea a harului lui Dumnezeu,
iar nu a altor motive precum intrarea in contact a apei cu argintul
(dezinfectant) sau pentru asocierea ei cu busuiocul (superstitie). Daca
aghiasma capata insa un miros neplacut, din pricina vasului in care a
fost pastrata, si nu mai poate fi folosita, aceasta se varsa intr-o apa
curgatoare curata sau la radacina unui copac.
Aghiasma adunata la un loc din mai multi
ani sau de la mai multe biserici si manastiri nu este mai puternica
decat aghiasma sfintita la oricare biserica de rand. Harul lui Dumnezeu
si darurile Duhului Sfant nu se aduna matematic, dupa mintea noastra, ci
se daruiesc fiecaruia din mila lui Dumnezeu, rodind dupa masura
credintei fiecaruia. Astfel, unul care bea aghiasma de la biserica de
care apartine poate fi mai folosit decat unul care bea aghiasma adunata
de la mai multe manastiri.
Aghiasma se pastreaza curata si
proaspata vreme indelungata, fara a da semne de invechire sau alterare.
Desi acest lucru este unul dintre cele mai mici semne ale prezentei
harului in aceasta apa sfintita, el ar fi de ajuns singur sa-l nasca
intru credinta pe cel necredincios.
Aghiasma mica, apa sfintita la Sfestanie
Sfintirea cea mica a apei se savarseste
oricand este nevoie, in biserica sau in casele credinciosilor. In
biserica, ghiasma mica se sfinteste la inceputul fiecarei luni
calendaristice, iar pe la casele credinciosilor, oricand este nevoie,
mai ales in zile in care se tine post (de obicei, miercuri sau vineri);
sunt alese zile de post deoarece rugaciunea unita cu postul este mai
puternica. Aghiasma mica se sfinteste si in ziua de praznuire a
Izvorului Tamaduirii.
Aghiasma, aceasta apa sfintita prin
unirea ei cu harul Duhului Sfant, in urma rugaciunilor rostite de preot,
are multe feluri de lucrari duhovnicesti. Astfel, dupa cum spune chiar
rugaciunea rostita in cadrul slujbei de sfintire, aghiasma are puterea
de a alunga duhurile necurate din casele crestinilor si de a curati
mintea de gandurile cele rele de peste zi.
Cu aceasta apa sfintita, preotii
stropesc spre sfintire credinciosii, biserica si casele acestora. Unii
preoti obisnuiesc sa binecuvinteze cu aghiasma credinciosii, dupa
sfintele slujbe. In vechime, mai ales pe la sate, preotii stropeau
casele si curtile credinciosilor la inceputul fiecarei luni. "Cu
aghiasma se stropesc: casa si lucrurile din ea, curtea si gradina,
masinile, vitele, ogoarele, viile si livezile, pentru a le feri Dumnezeu
de rele."
La randul sau, fiecare credincios poate
stropi cu aghiasma casa in care locuieste, periodic sau chiar zilnic.
Parintii duhovnici marturisesc faptul ca toti aceia care beau aghiasma
cu credinta primesc binecuvantare, har si sfintenie.
Pe usa bisericii din Manastirea Frasinei,
am gasim scris: "Aghiasma mica se poate bea zilnic, dupa anafura, daca
dupa miezul noptii nu s-a mai baut si nu s-a mai mancat nimic. Pentru
cei bolnavi este de mare folos sa guste aghiasma si sa-si stropeasca cu
ea partile trupesti aflate in suferinta. Elevii si studentii pot lua
aghiasma mica si sa-si stropeasca cu ea fruntea si hainele, spre a le
lumina Dumnezeu mintea. Femeile nu pot lua aghiasma in perioada de
necuratie trupeasca lunara. Cei casatoriti nu pot lua aghiasma daca s-au
aflat trupeste in acea zi. Aghiasma mica luata cu rugaciune si cu multa
cuviinta alunga duhurile rele, mintea o curateste de gandurile rele si o
indrepteaza spre rugaciune."
In cartea liturgica numita
"Molitfelnic", inainte de slujba de sfintire mica a apei, aflam
urmatorul indemn: "Stiut sa fie ca prea bun obicei este si folositor de
suflet sa se faca in biserici, in manastiri si in case, Sfintirea Apei
la toate zilele dintai ale lunii si a stropi pe oameni in manastiri si
in chilii, asemenea si in casele mirenilor si toate ale lor. Aceasta apa
sfintita pe care Duhul Sfant prin rugaciunile preotilor o sfinteste,
multe feluri de lucrari are, precum insasi ectenia sfintirii si
rugaciunea marturisesc; ca prin stropirea ei, duhurile cele viclene din
tot locul se gonesc si se iarta de pacatele cele mici de peste toate
zilele, adica nalucirile diavolesti, gandurile cele rele; iar mintea se
curateste de lucrurile cele spurcate si indreptata spre rugaciune se
face; aduce dar paza, inmultirea castigului si indestulare; bolile
goneste si da sanatate trupeasca si sufleteasca. Si mai in scurt sa
zicem: toti cei ce o primesc cu credinta, iau sfintenie si
binecuvantare. Pentru aceasta dar, datori sunteti si voi, preotilor, sa
va invatati enoriasii vostri ca sa o primeasca pe ea cu credinta, spre
marele lor folos."
Aghiasma mare, apa sfintita la Boboteaza
Slujba numita "Sfintirea cea mare a
apei" se savarseste de doua ori pe an, iar nu o singura data, dupa cum
se stie in popor: mai intai, ea este savarsita in ajunul Bobotezei, cu
aceasta aghiasma mare stropindu-se casele credinciosilor, iar mai apoi,
in ziua de Boboteaza (6 ianuarie), aceasta din urma fiind luate de
credinciosi acasa, pentru nevoile de peste an.
Sfintirea cea mare a apei, savarsita de
preoti in ziua in care Mantuitorul Iisus Hristos a sfintit firea apelor,
botezandu-Se in raul Iordan, este oficiata numai in biserica sau langa o
apa curgatoare curata. In cadrul acestei slujbe, spre deosebire de cea
in care se sfinteste aghiasma mica, apa este sfintita printr-o dubla
invocare a Duhului Sfant. Astfel, aghiasma mare are o putere sfintitoare
deosebit de mare, ea purtand in sine darurile minunate ale Duhului
Sfant cu mult mai mult decat aghiasma cea mica.
Fiind sfintita numai la inceputul anului, aghiasma mare este pastrata cu multa grija in Sfantul Altar,
ea fiind folosita de preot la multe rugaciuni savarsite peste an:
aghiasma mare este folosita in slujba Botezului, la sfintirea
bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir; cu ea se
stropesc si obiectele liturgice si icoanele ce urmeaza a fi sfintite; cu
ea se stropesc demonizatii si cei vrajiti, atunci cand li se citesc
rugaciunile de dezlegare si molitfele; ea se foloseste si la unele
dintre rugaciunile din Molitfelnic, precum cele de deochi si de curatire
a fantanii, holdelor etc.
In zilele de Boboteaza,
fiecare crestin este dator sa ia acasa aghiasma mare si sa o pastreze
intr-un loc deosebit si curat. Cu aceasta ocazie, credinciosii beau
aghiasma mare vreme de opt zile, incepand din ziua Bobotezei si incheind
in ziua de odovanie a praznicului (14 ianuarie); numai in aceasta
perioada se poate bea aghiasma mare fara post si spovedanie.
Dupa data de 14 ianuarie, aghiasma mare
"se ia numai cu post si cu spovedanie, intotdeuna inainte de anfura, cu
binecuvantarea preotului duhovnic". Unii preoti obisnuiesc sa dea
aghiasma mare, dupa post si spovedanie, acelora care nu au
binecuvantarea de a se impartasi cu Sfintele Taine. Cu binecuvantarea
duhovnicului, postind macar in ajun, aghiasma mare se poate bea si in
zilele de sarbatoare.
Cu aghiasma mare se pot stropi si casa,
curtea, gradina, vitele, ogoarele si livezile, spre a fi pazite de
lucrarile necurate ale diavolului (doar de Boboteaza sau periodic). De
asemenea, cu pocainta si cu binecuvantarea duhovnicului, aghiasma mare
se poate lua si in cazuri de boli grele. Fiind incarcata cu darurile
dumnezeiesti ale Duhului Sfant, aghiasma mare a savarsit adesea minuni,
tamaduind bolnavi, aparand de rele si izbavind din primejdii pe cei
credinciosi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu