Calendarul iulian a fost introdus
de Iulius Caesar în 46 î.Hr., intrând în uz în anul 45 î.Hr. Calendarul
iulian are un an obişnuit de 365 de zile, împărţit în 12 luni, cu un an
bisect adăugat la fiecare patru ani, ceeace face ca anul mediu să aibă
365,25 de zile. Calendarul iulian a rămas în uz în unele ţări până în secolul al XX-lea şi mai este folosit încă de mai multe biserici naţionale ortodoxe.
Calendarul iulian a fost folosit în Europa din timpurile Imperiului Roman până în anul 1582, când Papa Grigore al III-lea a promulgat calendarul gregorian,
care a fost în scurtă vreme adoptat de majoritatea ţărilor catolice.
Ţările protestante l-au adoptat ceva mai târziu, iar ţările din Europa
Răsăriteană l-au adoptat mult mai târziu, unele la începutul secolului
al XX-lea.
Motivul Bisericii Catolice pentru ajustarea calendarului era
acela de a sărbători Paştele la data pe care o credeau ei că a fost
stabilită la Primul Conciliu de la Niceea în anul 325. Deşi unul dintre
canoanele conciliului impunea ca toate Bisericile creştine să
sărbătorească Paştele în aceiaşi zi, în realitate aceasta nu s-a
întâmplat. Biserica Alexandriei sărbătorea Paştele în sâmbăta după sau
în a 14-a zi după luna plină care cădea după echinoţiul de primăvară, pe
care l-au stabilit pe 21 martie. Însă Biserica Romei considera că
echinocţiul cădea pe 25 martie şi folosea altă zi a de sărbătorire. Din
secolul al X-lea, toate bisericile (cu excepţia a câteva de la graniţa
Imperiului Bizantin), au adoptat Paştele alexandrin, care plasa încă
echinocţiul pe 21 martie. Deşi călugărul britanic Beda Venerabilul
notase deja schimbarea datei în 725, ea a continuat să se schimbe chiar
în secolul al XVI-lea. Când a început
folosirea noului calendar, pentru a corecta eroarea acumulată în 13
secole care trecuseră de la Conciliul din Niceea, s-a trecut la
ştergerea a 10 zile din calendarul solar. Ultima zi a calendarului
iulian a fost 4 octombrie 1582 şi a fost urmată de prima zi a calendarului gregorian, 15 octombrie 1582.
Craciunul
pentru crestinii ortodocsi de rit vechi este sarbatorit pe 7 ianuarie.
Calendarul iulian sau pe stil vechi este decalat cu 13 zile fata de
calendarul oficial. Biserica Ortodoxa Romana a trecut la noul calendar
pe 1 octombrie 1924.
Înainte
de Hristos existau două sisteme de calculare a timpului unui an: unul
al egiptenilor - care era mai corect, dar nici el perfect - de 365 zile,
altul, al romanilor, care era de 355 zile. Insa, ramanea anual o
diferenta de timp de zece zile intre aceste doua sisteme, si chiar intre fiecare dintre ele si calendarul solar.
După
aceasta constatare, s-a simtit nevoia de îndreptare a lor si a punerii
lor in acord cu calendarul ceresc. Astfel, imparatul roman Iuliu Cezar,
in anul 46 i.Hr., adopta sistemul de calcul egiptean, sistem care s-a
numit "calendarul iulian". Acest calendar a fost folosit de intreaga
crestinatate, timp de 15 secole. Si tot de calendarul iulian s-au servit
si Sfintii Parinti la Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325), la calcularea datei Pastilor.
Deoarece
intre calculul calendarului iulian de 365 de zile si 6 ore si cel al
calendarului solar de 365 zile, 5 ore, 43 minute si 46 secunde rezulta
anual o diferenta de 11 minute si 14 secunde, s-a ajuns dupa 330 de ani
la o diferenta de trei zile (cu cat a ramas in urma calendarul iulian).
Astfel
ca, in vremea Sinodului I Ecumenic, echinoctiul de primavara se afla la
21 martie in loc de 24 martie, cat a fost in anul 46 i.Hr., cand
imparatul Iuliu Cezar a indreptat calendarul. De atunci, Sinodul a luat
ca punct de plecare in calcularea datei Pastilor, ziua de 21 martie,
cand a fost atunci echinoctiul de primavara.
Specialistii
astronomi au constatat ca, si dupa aceea, din 123 in 123 de ani
echinoctiul de primavara retrogradeaza cu o zi. Acest lucru fiind
constatat de-a lungul secolelor, invatatii vremii - in Rasarit ca si in
Apus - au sesizat faptul si au propus conducatorilor Bisericii
indreptarea calendarului, pentru ca tabelele pascale nu mai corespundeau
cu ziua lunii pline astronomice.
La 24
februarie 1582, papa Grigorie al XIII-lea a facut o reforma, suprimand
zece zile din calendar, astfel incat data de 5 octombrie a devenit 14
octombrie. De atunci calendarul s-a numit "gregorian" sau "stilul nou".
Congresul de la Constantinopol 1923
Cu
toate ca in anul 1923, la un congres tinut la Constantinopol,
majoritatea Bisericilor Ortodoxe a hotarat sa renunte la calendarul
iulian si sa adopte calendarul gregorian, data Pastilor se calculeaza
inca pe baza calendarului iulian, in care echinoctiul de primavara are
loc cu 13 zile mai tarziu. De aici neconcordanta cu data Pastelui din
Biserica Catolica.
Intre
timp, s-a constatat de catre astronomi ca si intre calendarul gregorian
din 1582 si cel astronomic exista o diferenta anuala, diferenta care, la
3500 de ani, ar face ca si calendarul gregorian sa ramana in urma cu o
zi si o noapte. Calendarul ortodox, indreptat in 1924, va tine seama si
de aceasta diferenta.
Biserica
noastră, făcând parte din randul Bisericilor Ortodoxe, n-a purces
singura la adoptarea calendarului gregorian, odata cu adoptarea lui de
catre Stat, in 1919, ci abia dupa Consfatuirea interortodoxa de la
Constantinopol din 1923, care a hotarat indreptarea calendarului si in
Bisericile Ortodoxe, prin suprimarea diferentei de 13 zile cu care
calendarul iulian ramasese in urma celui indreptat (adica 21 martie in
loc de 8 martie unde ajunsese calendarul iulian).
Data
echinocțiului de primavara de la 8 martie, la care ajunsese calendarul
iulian, este adusa la 21 martie, corespunzand calendarului solar, cum
stabilisera Parintii de la Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325).
Calendarul
iulian îndreptat la Consfătuirea interortodoxă de la Constantinopol va
deveni mai corect decat cel gregorian prin adoptarea unui nou sistem al
anilor bisecti, adaugand o zi in plus din patru in patru ani, cand luna
februarie va avea 29 de zile in loc de 28 zile. Prin aceasta, in
calendarul ortodox indreptat, diferenta dintre anul solar si cel civil
este redusa - prin modul de bisectare - pana la un minimum de 2,02
secunde (anual), care face ca abia dupa 42.772 de zile calendarul
(indreptat) sa mai ramana in urma cu o zi si o noapte.
Calendarul îndreptat, întrebuințat de aici inainte de catre ortodocși, se va numi neo-iulian sau constantinopolitan.
Adoptarea calendarului de Bisericile ortodoxe autocefale
La
Consfatuirea interortodoxa de la Constantinopol (1923) n-au participat,
insa, toate Bisericile Ortodoxe autocefale sau naționale. De aceea, îndreptarea calendarului adoptată aici a rămas să fie introdusa de
fiecare Biserica Ortodoxă la data pe care o va crede potrivită, pentru a
nu da naștere la tulburari.
Convinse
de necesitatea îndreptării calendarului, din 1924 cele mai multe
Biserici Ortodoxe au adoptat acest calendar astfel: Patriarhia Ecumenică
de Constantinopol (1924), Patriarhia Antiohiei (1924), Patriarhia
Alexandriei (1928), Arhiepiscopia Ciprului (1924), Biserica Greciei
(1924) si Biserica Ortodoxăa Română (1924), socotind ziua de 1 octombrie
drept 14 octombrie, sărind peste cele 13 zile cu care rămăsese în urma
calendarul iulian, Biserica Gruziei, Biserica Ortodoxă din Polonia
(1924), Biserica Ortodoxă din Cehoslovacia (1951), Biserica Ortodoxă din
Finlanda (1917, cu aprobarea Bisericii Ruse), Biserica Ortodoxă Bulgară
(1968).
Au
rămas, însă, câteva Biserici Ortodoxe cu calendarul iulian neîndreptat,
ca: Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusă și Biserica Sârbă, precum și
Mănăstirile din Sf. Munte Athos, cu excepția Vatopedului, care se
numesc "pe stil vechi", pentru ca prăznuiesc Paștile și toate
sărbătorile după vechiul calendar, adică după "stilul vechi".
As dori sa stiu mai exact cum ati ajuns la niste concluzii matematice sau de unde le-ati preluat. Respectiv " Prin aceasta, in calendarul ortodox indreptat, diferenta dintre anul solar si cel civil este redusa - prin modul de bisectare - pana la un minimum de 2,02 secunde (anual), care face ca abia dupa 42.772 de zile calendarul (indreptat) sa mai ramana in urma cu o zi si o noapte" dar si "Intre timp, s-a constatat de catre astronomi ca si intre calendarul gregorian din 1582 si cel astronomic exista o diferenta anuala, diferenta care, la 3500 de ani, ar face ca si calendarul gregorian sa ramana in urma cu o zi si o noapte". Exact asta caut sa aflu si sa demonstrez ca avem 2 calendare diferite pe care unii le cred identice: cel gregorian si cel iulian indrptat sau nou. Multumesc, astept cu interes!
RăspundețiȘtergere