Din punct de vedere teologic, icoana Maicii Domnului o reprezintă pe
prima ființă umană care a realizat scopul întrupării: îndumnezeirea
omului. Această reprezentare este în opoziție cu icoana lui Hristos,
fundamentele tuturor iconografiilor, care il reprezintă pe Dumnezeu care
devine om.
Descriere si simboluri
Iconografi din toate
timpurile au încercat să o prezinte pe Maica Domnului cât mai frumoasă,
blândă, demnă și slavită pe cât au fost ei de capabili. Uneori au
pictat-o mâhnită și uneori îndurerată, dar întotdeauna plină de tărie
spirituală și de înțelepciune.
Doamna Preacurată este prezentată
intotdeauna cu capul acoperit cu o năframa, care îi cade pe umeri,
conform cu tradiția iudaică din acele vremuri. Această năframă sau
acoperamânt de cap este, de obicei, roșu pentru a simboliza suferința și
sfințenia astfel obținută. Sub aceasta năframă, hainele îi sunt
albastre, simbolizând umanitatea Maicii Domnului.
Sunt pictate si
trei stele, una pe frunte și câte una pe fiecare umăr al Maicii
Domnului. Aceste stele simbolizează fecioria. Maica Domnului a fost
fecioară înainte, în timpul sarcinii și după Nașterea Domnului. Aceste
trei stele mai sunt si simbolul Sfintei Treimi. Uneori, a treia stea
este acoperită de chipul Mântuitorului Copil, a doua persoană a Sfintei
Treimi.
În aceasta icoană
nu mai este al subiect, in afara Mantuitorului, care este pictat cu tot
atâta dragoste și tot atât de des ca și Maica Domnului. Există cinci
tipuri principale de Icoane ale Maicii Domnului în iconografia ortodoxă:
1. Călăuzitoarea; Hodigitria – în acest tip, Pururea Fecioară Maria il
tine pe Mântuitor și arată spre El, ca o calauză spre Dumnezeu și spre
mantuire.
2. Mila Afectuoasa; Eleusa – în acest tip de icoană, Maica Domnului il tine pe Fiul Ei, care își tine fata indreptata spre ea si are cel putin o mana în jurul gâtului ei sau al umărului. Maica Domnului simbolizeaza Biserica, astfel aratand deplinatatea iubirii dintre Dumnezeu si om, o iubire care nu poate fi obtinuta decat cu intermediul unui apropiat al Bisericii, in acest caz Maica Domnului.
3. Dulcea-sarutare; Glikofilusa - este o varianta a Eleusei, in care Pruncul are fata lipită de a Maicii, într-un gest de mare tandrețe.
2. Mila Afectuoasa; Eleusa – în acest tip de icoană, Maica Domnului il tine pe Fiul Ei, care își tine fata indreptata spre ea si are cel putin o mana în jurul gâtului ei sau al umărului. Maica Domnului simbolizeaza Biserica, astfel aratand deplinatatea iubirii dintre Dumnezeu si om, o iubire care nu poate fi obtinuta decat cu intermediul unui apropiat al Bisericii, in acest caz Maica Domnului.
3. Dulcea-sarutare; Glikofilusa - este o varianta a Eleusei, in care Pruncul are fata lipită de a Maicii, într-un gest de mare tandrețe.
4. Milostiva, Panakranta – în acest tip, Fecioara Maria este așezată pe
un tron regal cu Pruncul Iisus în poală, împreună prinvind in fata.
Tronul simbolizeaza gloria regala, ea singura este perfecta printre
fiintele nascute pe pamant. Conform invataturilor celui de-Al Patrulea
Sinod Ecumenic, ea veghează împreună cu Hristos asupra destinelor lumii.
5. Mijlocitoarea, Agiosortissa – Fecioara Maria este singură, din profil, cu mâinile ridicate sub formă de rugăciune. Ea privește spre stânga, de obicei spre o icoană separată cu Mântuitorul Iisus Hristos. O altă variantă este icoana Maicii Domnului "Loc de scapare" (gr. H Παναγία η Καταφυγή). Este totusi de mentionat ca icoanele in care Maica Domnului este singură, fara Pruncul Iisus, sunt mai degraba rare in Ortodoxie, considerandu-se adesea ca prezența Pruncului în brațele Maicii Domnului este o caracteristica esentiala a icoanelor mariale.
6. Rugătoarea - Oranta sau Platitera, Panagia, Doamna Semnului - în acest tip de icoană, Fecioara Maria este prezentată cu mâinile desfăcute și cu Iisus Prunc desenat intr-un cerc peste pantecele ei. "A semnului" face trimitere la cuvintele lui Isaia 7:14, "Pentru aceasta Domnul meu va va da un semn: Iata, Fecioara va lua in pantece si va naste fiu si vor chema numele lui Emanuel."
7. Maica Domnului "Galaktotrofusa" - este o reprezentare în care Pruncul se hraneste de la sânul Maicii Domnului.
5. Mijlocitoarea, Agiosortissa – Fecioara Maria este singură, din profil, cu mâinile ridicate sub formă de rugăciune. Ea privește spre stânga, de obicei spre o icoană separată cu Mântuitorul Iisus Hristos. O altă variantă este icoana Maicii Domnului "Loc de scapare" (gr. H Παναγία η Καταφυγή). Este totusi de mentionat ca icoanele in care Maica Domnului este singură, fara Pruncul Iisus, sunt mai degraba rare in Ortodoxie, considerandu-se adesea ca prezența Pruncului în brațele Maicii Domnului este o caracteristica esentiala a icoanelor mariale.
6. Rugătoarea - Oranta sau Platitera, Panagia, Doamna Semnului - în acest tip de icoană, Fecioara Maria este prezentată cu mâinile desfăcute și cu Iisus Prunc desenat intr-un cerc peste pantecele ei. "A semnului" face trimitere la cuvintele lui Isaia 7:14, "Pentru aceasta Domnul meu va va da un semn: Iata, Fecioara va lua in pantece si va naste fiu si vor chema numele lui Emanuel."
7. Maica Domnului "Galaktotrofusa" - este o reprezentare în care Pruncul se hraneste de la sânul Maicii Domnului.
Calendarul
Bisericii Rusiei, unde iconografia Maicii Domnului este deosebit de
dezvoltata, mentioneaza 260 de icoane ale Fecioarei Maria care sunt
cunoscute pentru minuni si care sunt celebrate liturgic. Mineiul lui
Serghie de Radonej prezinta 700 de icoane ale Maicii Domnului.
Și
in calendarul Bisericii grecesti sunt prezentate cateva zeci de icoane
ale Maicii Domnului, fără a socoti alte cateva zeci de icoane facatoare
de minuni celebre de la Muntele Athos.
Tradiția îi
atribuie Sfantului Apostol Luca cinstea de a fi pictat prima icoana a
Maicii Domnului. Se cunosc trei tipuri de icoane pictate de el:
"Umilenie" (Doamna noastră a Afecțiunii), "Hodigitria" (Cea care ne
arata calea) si al treilea tip, fără Prunc sau rugându-se Pruncului
Iisus. (Informatiile despre al treilea tip sunt confuze).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu